Am fost mirată să discut cu mai mulți părinți pe un grup și să văd că ei consideră dezvoltarea limbajului la copii o datorie a grădiniței și a școlii, doar în primii 2-3 ani a părinților. Din păcate este o atitudine greșită. Copiii petrec mai mult timp acasă decât la școală pe zi și acum cu restricțiile pandemiei acest timp în afara casei este și mai redus. Iar specialiștii în dezvoltarea copiilor spun că lipsa implicării familiei în dezvoltarea limbajului crează un ”handicap” pe toată viața, mulți adulți comunicând la nivelul unor copii de 10 ani.
Cum poți deci să-ți ajuți copilul să învețe mai multe cuvinte și expresii și să poată purta o conversație inteligentă:
Dezvoltarea vocabularului și a limbajului la copii la 0-2 ani
Este perioada primelor silabe și primelor cuvinte. Micuții învață să comunice mai întâi prin plând, apoi prin sunete și expresii simple.
Află mai multe despre cum să stimulezi limbajul la babeluși în articolul nostru Ajută-l să-și dezvolte limbajul.
Dezvoltarea vocabularului și a limbajului la copii la 3-4 ani
Copilul tău învață o mulțime de cuvinte noi ascultându-te pe tine și pe ceilalți adulți/ copii mai mari și ghicind semnificația din context. De asemenea, ei învață din experiențe noi și din ascultarea poveștilor citite cu voce tare. Copilul tău înțelege mult mai multe cuvinte decât poate folosi în exprimare.
Copilul va învăța și va folosi la această vârstă:
- să conecteze cuvinte în propoziții scurte folosind expresii de legătură precum „pentru că”, „și” sau „dacă”
- va putea să numere până la 10 (unii chiar până la 20)
- va folosi denumiri pentru grupuri de lucruri/ ființe precum „legume” sau „animale”
- va cunoaște termeni familiali precum „mătușă” sau „frate”.
- ar putea să numească emoții de bază precum „fericit”, „supărat” sau „nervos”.
- va arăta că înțelege regulile de bază ale limbajului. De exemplu, copilul dvs. va începe să folosească pronume posesive precum „pălăria bunicului”, ”jucăria mea”. Veți auzi și câteva verbe la alte timpuri decât prezent, cum ar fi „am vorbit” și „am mâncat”. Până la această vârstă, copilul tău ar putea folosi corect ponumele personale „eu”, „tu” și „el”. Dar ar putea confunda utilizarea negativelor. De exemplu, dacă spui „Nu vrei să mergi în parc?”, Copilul tău ar putea răspunde „Nu vreau să merg”.
- va povesti ce i s-a întâmplat sau povestioare simple- copilul va povesti ceva simplu sau va inventa povești cu un anume subiect.. Dar s-ar putea să aibă nevoie de multe îndemnuri pentru a continua povestirea până la final, așa că s-ar putea să trebuiască să întrebați „Și atunci ce s-a întâmplat?”
- va folosi o mulțime de întrebări ca: „ce”, „de ce”, „unde”, „cine” și „cum” pentru a afla mai multe despre lumea înconjurătoare.
- până la vârsta de patru ani, majoritatea adulților vă vor înțelege copilul, deși este posibil să nu pronunțe unele cuvinte corect. Este posibil să aibă probleme la pronunțarea cuvintelor care includ sunetul „r” sau la cele mai lungi.
- Pe măsură ce copiii se apropie de patru ani, vor începe să-ți povestească despre ce gândesc. Ar putea începe conversații folosind întrebări precum „ Știi ce?” Vor vorbi despre tot felul de subiecte diferite, iar întrebările lor ar putea fi mai abstracte și mai complexe. De exemplu, „Dacă continuă să plouă, va trebui să construim o barcă pentru a ajunge la bunica?”
Cum să contribui la dezvoltarea limbajului celui mic:
- răspunde-i la întrebări cu răbdare
- citește-i povești scurte
- joacă-te cu el, cu jucării, jocuri de roluri
- învață-l cântece și poezii scurte
- pune-i întrebări deschise la care nu trebuie să răspundă cu ”da” și ”nu”
- nu râde de el și nu îl corecta excesiv dacă spune ceva incorect, ci încurajează-l
- oferă-i ocazia să interacționeze și să vorbească cu mai multe persoane în jur
Te poți îngrijora când copilul tău de patru ani:
- nu face propoziții din trei cuvinte
- nu înțelege instrucțiuni simple – de exemplu, „Te rog să-mi dai lingura”
- este foarte greu de înțeles când vorbește cu tine, cu familia sau cu prietenii
- a încetat brusc să mai folosească o abilitate lingvistică pe care o avea odată
Dezvoltarea vocabularului și a limbajului la copii la 5-8 ani
În primii ani de școală, copilul va învăța mai multe cuvinte și va începe să înțeleagă modul în care sunetele din limbă funcționează împreună. Va deveni, de asemenea, un povestitor mai bun, deoarece va învăța să pună cuvintele împreună în moduri diferite și să construiască noi tipuri de propoziții. Aceste abilități îi permit, de asemenea, să împărtășească idei și opinii. Până la opt ani, copilul va putea purta conversații de tip adult.
Dezvoltarea limbajului la copii între 5-8 ani:
Până la cinci ani, copiii știu că cuvintele sunt formate din sunete și silabe diferite. Când ascultă, pot identifica cuvintele care încep cu același sunet – de exemplu, „Fănică face fasole fără foc”. De asemenea, pot observa cuvinte care sună la fel și pot juca jocuri de rime cu cuvintele.
La 5-6 ani, copilul poate deja să cunoască literele alfabetului. Acesta este un prim pas important în învățarea cititului. La această vârstă, copiii învață, de asemenea, că sunetele individuale se combină în cuvinte.
Până la 7 ani, copiii pot să citească povești simple cu cuvinte ușoare care sună așa cum sunt scrise. De asemenea, încep să scrie sau să copieze litere ale alfabetului, în special literele pentru sunetele și cuvintele pe care le învață.
Până la opt ani, copilul tău înțelege ce citește. Ar putea chiar citi singur, iar cititul ar putea fi chiar una dintre activitățile lor preferate. Pot face propoziții simple în scris.
Vocabular și dezvoltarea limbajului
Până la cinci ani, copiii pot folosi în general formele corecte de verbe pentru a vorbi despre evenimentele trecute și viitoare. De exemplu, copilul tău poate spune „M-am jucat cu Paul” pentru a vorbi despre trecut și „Mă voi juca cu Pavel” pentru a vorbi despre viitor.
La 5-6 ani, copiii încep să înțeleagă că cuvintele ar putea avea semnificații diferite, așa că încep să folosească contextul unui cuvânt pentru a ști ce înseamnă. De exemplu, „gol” înseamnă ceva diferit atunci când spui „Am dat un gol”, în comparație cu atunci când spui „Paharul este gol”.Va începe, de asemenea, să folosească cuvinte și propoziții mai lungi.
Până la opt ani, copiii încep să înțeleagă glumele și ghicitorile și să folosească limbajul într-un mod abstract.
Ar putea începe, de asemenea, să compare două lucruri folosind cuvintele „ca” sau „la fel” – de exemplu, „Înoată ca un pește”.
Competențele lingvistice se dezvoltă odată cu practica. Copiii practică vorbind cu ceilalți, citind și luând lecții în clasă așa că părinții au un rol foarte important să le dezvolte gustul pentru lectură, să poarte discuții cu ei, să le pună mereu întrebări și să le dea explicații când au nevoie.