Emotiile primei zile de scoala sunt urmate curand de emotiile primelor linioare scrise cu migala de micul scolar,sub supravegherea atenta a invatatoarei si a mamei.Si pe drept cuvant, care mama nu si-ar dori ca fiul sau fiica ei sa aiba un scris frumos, ordonat, incat sa-i deschida cu drag caietele? Numai ca a scrie frumos depinde de multi factori si nu sunt multe persoanele care ating aceasta performanta.
Scrisul frumos este un talent, ca si pictatul sau abilitatea de a canta, de a dansa. De aceea de multe ori se observa ca scrisul copilului seamana cu scrisul unuia dintre parinti. Din fericire, scrisul este si o deprindere care se formeaza prin repetare, copilul putand atinge niste standarde multumitoare, chiar daca nu are acest ” talent” .
Este important ca un copil sa scrie frumos? Multi parinti considera ca nu e asa important, ca conteaza continutul si nu forma. Mai nou motiveaza ca oricum mai tarziu vor folosi calculatorul si nu vor mai scrie de mana. Trebuie sa privim lucrurile si din alta perspectiva. A scrie frumos inseamna si a respecta niste reguli. Veti spune, ce conteaza o liniuta stramba? Desigur, liniuta in sine nu conteaza, dar conteaza faptul ca ii acceptam greseala, acceptam sa faca un lucru de mantuiala. Copilul va intelege ca ” se poate si asa” si de aici pana la superficialitate nu mai e decat un pas. In privinta calculatorului, este adevarat ca este foarte mult folosit si poate ca in viitor tehnica ne va pune la dispozitie instrumente care vor inlocui scrisul de mana, dar inca nu a sosit acel moment.
Scrisul depinde si de temperament, un copil nervos, agitat nu va obtine performantele unui copil capabil sa-si stapaneasca emotiile, sa aiba rabdare. Privind cateva randuri scrise de o persoana, un psiholog bun poate capata multe informatii despre persoana respectiva.
Actiunea de a scrie presupune un efort deosebit pentru scolarul din clasa I. El trebuie sa vizualizeze semnul, sa-l memoreze, sa-l reproduca cat mai fidel posibil. Efortul intelectual dar si fizic ( muschii mainii nu sunt inca bine dezvoltati ) este mare, de aceea copilul oboseste repede, ii transpira mainile, pe fata lui se poate citi o concentrare maxima.
Cat trebuie sa scrie un copil de clasa I? Aici parerile sunt impartite. Scrisul presupune si o activitate motrica, este o deprindere, deci se formeaza prin repetarea actiunii de mai multe ori. Se presupune ca, repetand de mai multe ori ajungi la forma corecta. Acesta este argumentul celor care pledeaza pentru un numar mai mare de exercitii. Pe de alta parte copilul de 6-7 ani oboseste foarte repede, se plictiseste repede, fortandu-l sa scrie mult acesta poate capata o atitudine negativa fata de actul scrisului.
Ce putem face pentru formarea deprinderii de a scrie frumos? Sa-i dam copilului de la cea mai frageda varsta creion si caiet. Din instinct va mazgali foaia, in felul acesta invata sa tina un creion in mana, urmareste urma pe care acesta o lasa pe foaie, i se dezvolta muschii mainii. Foarte folositoare sunt cartile de colorat, cu ajutorul carora copilul invata sa respecte un spatiu, se obisnuieste cu diverse forme scrise, deosebeste literele de desen. Dati-i cat mai des posibilitatea sa deseneze cu creioane colorate.
Cand trece la scrierea literelor puneti-l sa repete elementele din care este alcatuita litera respectiva, in ordinea in care le va scrie, asigurati-va ca stie ce scrie, chiar daca este vorba de o singura litera. Lasati-l sa repete cu voce tare denumirea partilor literei.( elementele grafice pe care le face inainte de scrierea literelor si a caror denumire corecta trebuie sa o cunoasca). Incurajati-l in permanenta. Folositi exercitiile-joc, in felul acesta copilul va fi mai destins si deci mai sigur pe el.
Ce nu trebuie sa facem. Se stie ca numarul copiilor carora le place sa scrie nu este foarte mare, sunt si copii pentru care scrisul este un adevarat chin. In primul rand nu-i vom pedepsi, ci ne vom inarma cu foarte multa rabdare, incercand sa depistam unde ce si de ce greseste. Nu le vom rupe foiele, iar cel mai mic progres va fi evidentiat. Nu-i fortam sa repete scriere de mai multe ori, veti observa ca rezultatele nu vor fi mai bune, ba pot fi chiar mai proaste, datorita mai ales emotiilor negative. Nu-i promiteti avantaje materiale in schimbul unui scris frumos, va va santaja ori de cate ori va fi posibil.
Si totusi, ce facem daca copilul continua sa scrie urat? Daca nu reuseste sa scrie frumos literele, trebuie macar sa-l obisnuim sa nu pateze, sa nu stearga, sa nu indoaie foaia.In acest fel caietul va avea un aspect ordonat, chiar daca forma literelor lasa de dorit.
Un scris stabil, specific individului,se formeaza mai tarziu, dar bazele se pun acum, iar o deprindere formata gresit se corecteaza foarte greu.
La fel si eu:
|
|
V
Am imprumatat cate ceva frum. de la altii…si ei de la mine=))) :*