Orice parinte isi doreste reusita in viata pentru copilul sau. Pentru aceasta face eforturi din toate punctele de vedere, investind timp, energie si bani. Dar nu toti copiii vor ajunge vedete sau oameni de succes. Aceasta pentru ca, in afara de implicarea parintilor, sau de vointa copilului, mai este nevoie si de acel har, talent, pe care nu il are orice individ.
Un element necesar in obtinerea succesului este acela de a activa in domeniul spre care ai inclinatii, aptitudini, talent. Unii parinti vor sa faca din copiii lor mari muzicieni, sau pictori, sau dansatori, fara sa tina seama daca acestia au sau nu inclinatii spre domeniile respective. Ei vor sa-si indeplineasca un vis care este al lor si nu al copilului.
Chiar daca copilul nu are un talent deosebit, parintele trebuie sa stie ca orice persoana are o anumita predispozitie pentru anumite domenii. In acest sens, in 1986 Horward Gardner lanseaza teoria inteligentelor multiple care este considerata una dintre cele mai importante descoperiri in domeniul pedagogiei . Teoria lui porneste de la ideea existentei unor inteligente diferite si autonome ce conduc la modalitati diverse de cunoastere, intelegere si invatare. El considera ca inteligenta nu este o insusire pusa in lumina prin forte standard, ci de capacitatea de a rezolva probleme si a de realiza produse in situatii concrete de viata.
Iata principalele tipuri de inteligenta descrise de Horward Gardner:
TIP INTELIGENTA | II PLAC/ II PLACE | ARE/ E BUN/ SE PRICEPE | INVATA |
LINGVISTICA | cuvintele/sa vorbeasca, sa citeasca/sa scrie, sa asculte, sa povesteasca, discutiile, dezbaterile, au un limbaj expresiv, le plac ghicitorile si jocurile de cuvinte, sunt interesati de limbile straine, memoreaza usor si iau notite la cursuri. |
sensibilitate la limbaj, compunere/exprimare verbala, folosirea cuvintelor pentru a exprima sensuri Meserii: jurnalisti, poeti, avocati, scriitori |
spunand, auzind, vazand cuvinte,urmarind instructiuni scrise, facand asociatii de cuvinte |
LOGICO –MATEMATICA | numerele, structurile, formulele, tehnologia, le place ca obiectele sa fie curate si în ordine si sunt frustrati de oamenii dezorganizati. Ei urmeaza instructiunile pas cu pas; colecteaza informatii si le folosesc pentru rezolvarea problemelor. Adesea, pot face rapid calcule mintal. Le plac jocurile si problemele care necesita rationamente. |
gandire abstracta, rationamente logice, concepte matematice, rezolvare de problemeMeserii: oameni de stiinta, contabili, programatori | facand conexiuni folosind gandirea critica/metodic organizandu-si munca |
VIZUALA – SPATIALA | sa deseneze/modeleze, sa construiasca/proiecteze, culorile/imaginile, sa demonteze obiectele si apoi sa le monteze la loc, sa se joace cu puzzle-uri tridimensionale. Amintirile lor sunt bazate pe imagini vizuale; ei inteleg foarte bine hartile si planurile desenate |
imaginatie/ orientare in spatiu, sa faca harti, scheme, sa creeze modele Meserii: arhitecti, fotografi, artisti, piloti, ingineri mecanici. |
folosind „ochiul mintii”, vizualizand/ observand, din reprezentari grafice |
MUZICALA – RITMICA | sunetele, vocile/sa cante, sa foloseasca muzica si ritmul Ei observa rapid sabloanele, urmeaza usor un ritm; le plac diferite stiluri muzicale. Ei fredoneaza si interpreteaza melodii, canta din voce sau la un instrument; le este greu sa se concentreze daca se aude muzica; le place ritmul poeziilor |
muzica /sa produca sunete/sa cante/ reactioneaza la sunete, aprecieze, creeze si sa evalueze Meserii: Compozitori, poeti, pianisti, staruri ale muzicii rock |
cu ajutorul muzicii, asociind sunete |
CORPORAL –KINESTEZICA | sa se miste, sa atinga/sa manuiasca obiecte/jocurile de rol | miscare, coordonare, sa exprime idei si sentiment, constiinta nevoilor fizice ale organismului | prin implicare directa, participand/miscandu-se/prin activitati practice |
NATURALISTA | natura/sa stea in aer liber, animalele, plantele/ detaliile | clasificari/observe relatiile, detaliile Meserii: Naturalisti, fermieri, ecologi. |
in grup/ prin interviu, observandu-i pe altii, comunicand si relationand cu altii |
INTRAPERSONALA | autoreflectia/ etica, morala, urmarirea propriilor interese, timpul de asteptare, stabilirea de scopuri. Sunt extremi de constienti de propriile convingeri, sentimente si motivatii. Le place sa lucreze singuri si stiu foarte bine sa se auto-motiveze. Le place sa stie de ce fac un anumit lucru. Isi pot evalua foarte corect aptitudinile si punctele slabe si le plac provocarile. |
autoevaluare/introspectie, intelegerea de sine, exprimarea sentimentelor si gandurilor Meserii: avocati, teologi, întreprinzatori |
prin sarcini individualizate, cand isi poate alege activitatile, in atmosfera de corectitudine, prin munca independenta |
INTERPERSONALA | interactiunea/ colaborarea, relatiile sociale, empatia fata de altii, Invata prin intermediul interactiunii cu ceilalti si le place aceasta interactiune. Ajung la intelegeri, negociaza si sunt empatici cu altii. Demonstreaza calitati de lider si participa la activitati politice. Sunt implicati în activitati extracurrilare si le place sa faca parte din echipe |
negociere/mediere , comunicare verbala si nonverbala, sa inteleaga pe altii Profesii: profesori, directori sociali, administratori, lideri foarte eficienti |
in grup/ prin interviu, observandu-i pe altii, comunicand si relationand cu altii |
De remarcat ca, de obicei, un individ nu poseda un singur tip de inteligenta, el poate face fata cu succes in 2-3 domenii, chiar daca unul este predominant. Iata cateva modalitati de a descoperi carui tip ( tipuri ) de inteligenta apartine copilul:
1. Cand mergeti la magazin propuneti-l sa-si aleaga singur un cadou. Spuneti-i ca va avea de ales intre: o carte de povesti, un joc de constructii, un joc logic, un CD, un pestisor viu, o minge, o cutie cu acuarele, o revista. Intrebati si care este obiectul din aceasta lista pe care nu l-ar cumpara in nici un caz.
2. La ce obiect din camera lui nu ar renunta: biblioteca si cartile de lectura, florile, acvariul, casetofonul, televizorul…
3. Cel mai bine se simte cand: citeste, danseaza, picteaza, asculta muzica, este in compania prietenilor..
4.Cel mai putin ii place sa…
5. La scoala materia la care intelege cel mai usor este…
6. Materia la care ar renunta este…
7.Daca ar juca in grup un joc si ar primi o pedeapsa ar vrea ca aceasta sa fie sa…
8. Cu ultimii bani pe care ii are in buzunar si-ar cumpara…
9. Daca ar pleca de acasa pentru mai mult timp si-ar lua cu el…
10. Si-ar dori ca prietenul lui cel mai bun sa fie pasionat de…
Cunoscand tipul de inteligenta predominant, il putem dezvolta, putem orienta copilul spre domeniul respectiv, unde va performa cu usurinta, dar in acelasi timp putem rezolva si unele sarcini pe care copilul le considera greoaie si tin de alt tip de inteligenta.
Astfel unui copil care are ca predominanta inteligenta naturalista, dar nu ii place matematica, ii putem da spre rezolvare probleme in care va grupa, numara, aduna flori, frunze, jetoane ce reprezinta animale, jocuri logico-matematice care au ca personaje animale sau plante, sa inregistreze diferite date referitoare la schimbarile din natura in tabele si sa le prelucreze. Vom cauta sa facem o punte de legatura intre cele doua discipline, bazandu-ne pe atractia pentru prima disciplina.
Multi copii au inclinatii deosebite pentru matematica, dar au probleme cu inteligenta lingvistica. In acest caz putem sa le dam spre rezolvare probleme sub forma de mici povesti, probleme distractive, probleme-ghicitori, rebusuri cu continut matematic. Bazandu-ne pe atractia pentru matematica incercam sa dezvoltam abilitatile lingvistice.
Daca ne referim la talentele deosebite, la copilul supradotat (Un copil este numit supradotat cand are un ritm al dezvoltarii intelectuale mult superior celor de varsta sa, insa, nivelul sau de dezvoltare emotionala, psihomotorie si de relationare sociala este corespunzator varstei sale reale.), acestia nu sunt greu de descoperit pentru ca se remarca singuri prin performantele obtinute. Ei au nevoie in schimb de o educatie deosebita, de sustinere, de munca, pentru a-si perfectiona talentul. Sa ne gandim doar la Nadia Comaneci, de cata munca a fost insotit talentul ei. Si azi sunt multi copii cu talente deosebite, daca vor ajunge sau nu ” campioni ” vom sti abia peste cativa ani.
1 comentariu