Inregistrare

Inregistrati-va pentru a beneficia de cunostintele comunitatii, a pune intrebari sau a a raspunde la intrebarilor celorlalti.

Suntem o comunitate care incurajeaza educatia si in care se intalnesc know-how-ul si experienta cu perspective inovative de abordare a problemelor.

Login

Autentificati-va pentru a pune intrebari, a raspunde la intrebarilor celorlalti sau pentru a va conecta cu prietenii.

Resetare parola

V-ati uitat parola ? Introduceti adresa de email si veti primi o noua parola.

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Va rugam explicate, pe scurt, de ce credeti ca aceasta intrebare trebuie raportata.

Motivul pentru care raportezi utilizatorul.

Parenting AniDeȘcoală.ro Latest Articles

Când copilul are memorie slabă

Când copilul are memorie slabă

Uneori observi singur acasă, când te chinui să îl ajuți la teme, alteori îți va spune educatorul/ învățătorul. Faptul că ai un copil cu o memorie slabă nu este o veste bună, dar nici sfârșitul lumii nu e. Memoria se poate educa la copii (chiar și la adulți) și poți să îi înveți chiar câteva trucuri care să îl ajute:

Tehnica bucăților mici

– fetița mea se speria mereu când vedea o poezia mai mare și uneori nu mai avea nici o motivație să o memoreze (și încă nu ajunsese la Luceafărul). Ca să o ajut, repetam cu ea doar o strofă apoi o lăsam 5-10min să facă ce vrea ea, să se joace, să privească desene animate etc. Soțul meu era sceptic și îmi spunea că o să ia o veșnicie. Dar i-am demonstrat contrariul : o poezie cu 5 strofe a învățat-o într-o oră, dar o poezie cu aceeași mărime, doar ținând-o forțat pe scaun, nu o știa bine nici după 2 ore.

Mai târziu fata mea aplica singură tehnica fără să îi mai spun eu, își împărțea lecțiile în fragmente mai mici și le memora pe rând.

Tehnica acronimelor

– asta merge și la mine. Când nu îmi pot aminti ceva în ordine, încerc să țin minte primele litere. Am de cumpărat cafea, făină, ulei, legume, sare și nu am pe ce sau timp pentru a nota, îmi pun în minte prescurtarea SCULF, o modalitate mai simplă de a pronunța prima literă a celor 5. Dacă am mai multe chestii, atunci fac 2 cuvinte. Învață-i pe copii să folosească această tehnică mai ales când au multe denumiri și termeni de rețitut.

Jocul ”Ține minte și câștigi”

– îl jucam des cu copiii mei, le plăcea așa mult încât l-au jucat și când au mai crescut. Nu l-am inventat eu, doar l-am văzut folosit într-o tabără și m-am gândit că le poate dezvolta memoria. Jocul este simplu: pe o măsuță pun mai multe obiecte mici (10-15), cât mai diverse, ce ai prin casă. Apoi acoperă-le cu un cearceaf sau prosop mai mare. Copiii vin lângă masă și îl ridici, lăsându-i să vadă obiectele doar 10 secunde (poți și număra în gând). Acoperă-le la loc. Ei trebuie să meargă puțin mai departe și să scrie fiecare pe o foaie obiectele pe care și le amintesc. Dacă sunt mai mărișori, le poți mări numărul de obiecte și micșora timpul în care le pot privi. Nu este legat de teme dar dezvoltă memoria vizuală și atenția.

Citește și:   De ce nu vor unii copii sa-si faca temele

Imaginația ajută memoria

– copii rețin mai mult atunci când văd, când asociază termenii cu anumite imagini cu care ei sunt familiari. Băiatul meu găsea lecțiile de Biologie foarte dificil de reținut. Avea ceva despre biotop, biocenoză, ecosistem și cred că acești termeni îl intimidau. Mi-am aruncat puțin ochii pe lecția lui apoi am luat o foaie A4 și am început să colorăm. Am făcut un deal, un munte, o apă, soare deasupra și i-am spus să dea exemplu și de alte forme de relief care care pot adăposti viața.

El cunoștea de la engleză termenul ”top”. L-am scris cu litere mari pe unul dintre dealuri spunându-i: Acestea sunt deasupra iar tot ce crește sub, pe sau în ele și are viață, poartă denumirea de biocenoză. Am desenat câteva animăluțe, pești, păsări, plante, copaci și flori pe acolo. Apoi am făcut un dreptunghi mare cuprinzând tot desenul și i-am spus că acela este biosistemul. Nu cred că le-a mai uitat vreodată.

Copiii este bine să aibă o tablă mică în camera în care își fac temele. Încurajați-i să deseneze acolo sau pe un caiet diverse chestii atunci când învață, să scrie cuvintele importante, să facă mici semne sau desene care le amintesc de lecție și conținut. Băiatul meu mai mare, Cosmin, era cel mai bun la asta. A venit o dată la mine cu o foaie din blocul de desen plină de personaje și obiecte schițate amuzant.

-Uite, mi-a spus el, asta este toată lecția mea de la Istorie.

Când a început să-mi explice ce era fiecare semn și maimuțoi de acolo, nici prin cap nu-mi trecea cum a ajuns să facă acele conexiuni ciudate, dar acesta era modul lui imaginativ și vizual de a învăța și l-am încurajat să-l folosească des.

Citește și:   Copiii încăpățânați

Lecția audio/video

– mama mea spune adesea despre copiii mei că parcă s-au născut în fața televizorului sau calculatorului. Trăim într-o eră care devine din ce în ce mai digitală și a lua un copil de la tableta cu jocul preferat și a-l pune la teme, e cea mai mare pedeapsă.
-Ce bine ar fi dacă și lecțiile mele ar fi pe youtube, a spus mijlociul oftând într-o zi.

Asta mi-a dat o idee. I-am învățat să se înregistreze citind lecția cu camera de la tabletă și apoi să o asculte. A mers de minune, se distrau copios când citeau și apoi o priveau de mai multe ori ori și urmăreau pe carte în același timp. Copii rețin mai mult ceea ce văd și aud și mult mai multe atunci când experimentează, când fac practic ceva.

Metoda schițelor

– este legată cumva de cea a imaginației. Mulți copii încearcă să memoreze mecanic și de fapt nu înțeleg logic conținutul lecțiilor. Unii se blochează dacă nu-și amintesc un cuvânt și nu mai pot continua. Când li se pun întrebări nu știu să răspundă deși cunosc poate lecția pe de rost.

Învață-i să se uite întâi la titlurile mari din lecție, denumiri de subcapitole, și să și le noteze pe o foaie sau pe o tablă din camera lor, cu distanțe între ele. Apoi să citească lecția și să adaoge la schița lor cuvinte, termeni, formule la fiecare subcapitol în parte. Apoi să umple acea schiță oral cu explicații. O schiță simplă va fi mereu mai ușor de reținut decât 2-3 pagini de text și vor putea astfel observa și ordinea logică, relația dintre termeni, dintre capitole.

Joc ”Cursa cu obstacole”

– cei mici învață mult prin joc. Poți face acest joc cu copiii într-o sufragerie mai mare sau în curte. Pune pe jos câteva obiecte (sticle goale, jucării etc). Apoi cheamă copilul și, după ce le privește câteva secunde, va fi legat la ochi și trebuie să treacă printre ele fără să le lovească. Acest joc antrenează creativ memoria vizuală a celui mic.