De multe ori un părinte adoptă o școală ”altfel” pentru copilul sau datorită înclinațiilor deosebite ale acestuia (talente, abilități), dar și pentru profesori mai buni, dotări, facilitati deosebite, sisteme și filosofii de predare diferite față de învățământul obișnuit și, desigur, promisiunea reușitei finale în educație și în viață. Unii părinți o fac și pentru că își permit, taxele unor școli private sau echipamentele cerute nefiind deloc ieftine.
Iată care sunt principalele programe educative ”altfel” din România:
Învățământul Waldorf
Pedagogia Waldorf a fost creată la începutul secolului XX de către Rudolf Steiner. Este bazată pe o serie de noțiuni despre dezvoltarea omului în domeniile trupesc, sufletesc și spiritual, ce sunt menite să îi ofere învățătorului/profesorului înțelegere pentru ființa lăuntrică a copilului. Metodele sunt foarte mult adaptate diverselor vârste ale elevilor (septenarii).
Procesul de învățământ se desfășoară conform așa numitului ritmul al zilei conținând activități care solicitată voinţa copilului, partea cognitivă și simțirea lui. Există și module de 2-4 săptămâni în care se studiază intensiv una dintre materiile obligatorii de învățământ pentru clasa respectivă (română, matematică, geografie, fizică, chimie, istorie, biologie etc.) Conține foarte multe activități artistice și practice în care copiii își consolidează cunoștințele. În majoritatea orașelor mari din România există școli și grădinițe private, chiar licee care aplică această pedagogie
Metoda Montessori
Este un sistem de învățământ preuniversitar alternativ care funcționează de mai mulți ani și în țară noastră. Este bazat pe libertatea de alegere a elevilor, motivație, mișcare liberă. Dascălii au rolul de a observa, sprijini și a facilita învățarea, făcând asta cu calm, compasiune, empatie. Sistemul de evaluare este non-competitiv, copilul fiind observat în timpul activităților și notat în funcție de asta.
Școli care folosesc metode educaționale din alte țări
Sistemul educațional finlandez- este considerat unul dintre cele mai apreciate sisteme de învățământ din lume, datorită libertății elevilor, care își pot alege singuri disciplinele pe care le învață și care îi ajută astfel să obțină rezultate excelente într-un timp mult mai scurt. Este bazat mult pe respect, libertate de alegere, independență, comunicare liberă, jocuri, sport, igiena, activități extracurriculare, mai puțin pe teme și reguli rigide. Astfel de școli au apărut de câțiva ani și în câteva locații din România.
Școala americană- Programa după care se învață este complet diferită de ceea ce se studiază în școlile de stat. În primul rând, toate materiile se predau în limba engleză, existând opțiunea de a face două-trei ore de limba română pe săptămână doar pentru copiii de naționalitate română.
O altă diferență între sistemul de stat și sistemul pe care Școala americană îl foloseşte, este că elevii nu stau de dimineață și până seară în aceeași clasă, ei se plimbă din clasă în clasă, fiecare materie având o sală sau un laborator în care se studiază. Nu este pus accent pe memorare ci pe practică în activități extrașcolare, responsabilizare și punctualitate. Învățământul se încheie cu un bacalaureat recunoscut internațional.
Mai există numeroase școli care folosesc metode germane, britanice, etc multe dintre ele fiind internaționale. În unele predarea se face într-o limbă străină sau sunt bilingve.
Învățământul religios
În aceste unități de învățământ se predau, pe lângă programa obișnuită, și teme legate de religia sau confesiunea respectivă.
În România există multe astfel de școli (ortodoxe, catolice, baptiste, penticostale, reformate dar și școli musulmane).
Școlile axate pe performanță
Școlile sportive nu sunt o noutate la noi. Rolul lor este de a sprijini în același timp cu programul de învățământ și performanțele sportive ale copiilor.
Mai există și alte școli private sau de stat care sprijină talentele speciale ale copiilor (desen, muzică, actorie, programare IT, știință etc). Pentru ei programul de învățământ este mult mai flexibil, adaptat talentelor lor și sunt încurajați să exceleze în domeniul lor.
Școlile speciale și de reeducare
Nu sunt sisteme de învățământ pe care oamenii s-ar grăbi să le adopte pentru copii lor, dar ele se adresează unor categorii de copii cu deficiențe sau probleme. Nu au apărut foarte multe inițiative private în acest domeniu dar s-au înființat multe centre și sisteme de recuperare, pentru copiii care nu pot fi încadrați în învățământul special de stat.