Sistemul de învățământ finlandez este considerat cel mai performant din lume, copiii care sunt educaţi aici având şanse mult mai mari de a avea succes în viaţa de adult. Fiecare sistem educaţional are particularităţile sale şi acesta este şi cazul celui finlandez, mult diferit de orice alt sistem din lume.
În şcoala finlandeză copiii descoperă atât beneficiile rigorii, cât şi ale flexibilităţii. Multe persoane, în special cadre didactice care cunosc realitatea din țara noastră, de exemplu, sunt tentate să spună că modelul finlandez este o utopie.
În Finlanda ziua de şcoală este scurtă şi bogată în activităţi extracuriculare, tocmai pentru că finlandezii consideră că ceea ce este important de învăţat se petrece în afara sălilor de clasă.
Chiar dacă nu neagă importanță educaţiei cu “pixul în mână”, a orelor de predare la şcoală, finlandezii consideră că adevărata şcoală este acolo unde cei mici învaţă care este sensul real al vieţii, acolo unde pot deprinde abilităţi de toate felurile, dar mai ales de comunicare, acolo unde descoperă că este nevoie de ei, că ei pot face ceva folositor.
Şi mai ales, elevilor finlandezi li se oferă posibilitatea să petreacă mult timp în aer liber!
Cât priveşte sălile de clasă, acestea sunt mult diferite de alte modele europene, fiind organizate sub forma unor centre de învăţare.
Chiar dacă elevii nu petrec mult timp în sălile de clasă, şcoala este centrul comunităţii în Finlanda pentru că oferă pe lângă servicii educaționale şi servicii sociale.
Educaţia este cea care formează identitatea. Cultură finlandeză încurajează motivaţia şi împlinirea obiectivelor personale.
Copiii care urmează o şcoală finlandeză nu ştiu ce înseamnă stresul, tocmai pentru că îşi aleg materiile în funcţie de pereferințe, talente, înclinaţii pe care apoi le studiază din plăcere, nu de frică sau din obligaţie. Şcoala le oferta o mulţime de experienţe de învăţare.
În plus, modelul finlandez de învăţământ nu încurajează competiţia, ci colaborarea dintre elevi. Şcoala este obligatorie de la şapte ani, iar temele şi testările sunt foarte puţine. Testele nu sunt date ca să îi ierahizeze pe copii, nu există liste cu note, cu admişi şi respinşi, nu există etichetări ale elevilor şi fiecare are acelaşi acces la educaţie, indiferent de mediul social din care provine. Părinţii ştiu că oriunde îşi dau copilul, el va beneficia de aceeaşi calitate a educaţiei.
Cu toate acestea, nu înseamă că nu există o rigoare academică în şcolile finlandeze. Există, dar în acelaşi timp există şi un echilibru între rigoare şi libertate.
Profesorii din Finlanda predau 600 de ore pe an, iar restul timpului îl petrec pentru dezvoltarea profesională. De altfel, gradul înalt de pregătire al profesorilor este o altă particularitate a sistemului de învăţământ finlandez.
În ultimii ani, sistemul de educație finlandez a fost adoptat și de unele școli private de la noi.