Majoritatea parintilor se preocupa in mod deosebit de alegerea invatatorului si a scolii la care va invata copilul lor.
Este firesc, deoarece timp de patru ani invatatorul si copilul se vor intalni timp de 35 de saptamani, zi de zi, in acelasi loc.
Multe din rezultatele la invatatura ale elevului vor fi influentate de acesti doi factori.
Alegerea scolii
Toti parintii vor o scoala buna pentru copiii lor. Dar ce inseamna o scoala buna? La modul ideal ar fi o scoala cu un personal didactic foarte bine pregatit si devotat meseriei, motivat sa munceasca, cu o baza tehnico-materiala buna ( sala de sport, laboratoare, biblioteca ) si cat mai aproape de casa.
Cum gasim o astfel de scoala? De obicei ne interesam la cunostinte care au deja copii scolari. Este bine sa luam cat mai multe informatii si, de ce nu, chiar sa vizitam respectiva scoala, pentru a elimina gradul de subiectivism al celui ce ne da informatia.
Cele mai multe scoli au parteneriate cu gradinitele din acelasi cartier. Aceste parteneriate presupun activitati comune scolari-prescolari, la care sunt invitati si parinti. Este adevarat ca timpul este o mare problema, programul de la serviciu este foarte incarcat pentru cei mai multi dintre noi. Trebuie sa gandim insa in perspectiva, in sensul ca timpul petrecut la o astfel de activitate il investim in cunoasterea si educatia copilului.
In cele mai multe scoli exista deasemenea si parteneriate scoala-familie, parteneriate ce presupun actiuni diverse, printre care si „Ziua portilor deschise” (sau denumiri asemanatoare), cand parintii (si nu numai ei) pot vizita scoala. Este o ocazie foarte buna de a va face o impresie asupra scolii. Pe de alta parte, datorita numarului mic de copii viitori scolari, multe scoli isi fac reclama in diverse moduri (au site-uri prin care, printre altele, isi popularizeaza rezultatele). Dar, ca la orice produs, trebuie sa incercati sa vedeti ce se afla in spatele ambalajului.
Cum alegem invatatorul
(sau mai degraba invatatoarea, daca tinem seama de ponderea pe care o au femeile in practicarea aceastei meserii)
Ca si la alegerea scolii, de obicei ne bazam pe informatiile de la cunostinte. In acest caz, subiectivismul este mult mai mare. Un parinte al carui copil are rezultate bune la invatatura va avea o impresie buna sau macar multumitoare despre invatatoare. De obicei parintele al carui copil are rezultate slabe comuta o parte din vina asupra invatatorului, incercand astfel, sa se simta mai putin vinovat de rezultatele obtinute de copil, deci se poate ca respectivul parinte sa faca portretul invatatorului in culori mai putin placute. Pana la un anumit punct chiar si aceasta atitudine este de inteles, este greu sa fim obiectivi cand e vorba de propriul copil. Asa ca lasati o marja de eroare pentru informatiile pe care le primiti.
In general in scoli (in ciuda a ceea ce se scrie in presa sau se transmite la tv., adica mai ales aspecte negative), exista competitie intre cadrele didactice, si sigur veti avea din ce alege. Foarte important in alegerea invatatorului este sa aflati cate ceva despre temperamentul acestuia, gandindu-va si la temperamentul copilului dumneavoastra. Unui copil timid, fricos, i se potriveste un invatator bland, cu o tonalitate a vocii mai scazuta, care este foarte apropiat de copii. Daca copilul este mai ” zvapaiat” aveti nevoie de un invatator cu un temperament dinamic, care sa poata canaliza usor surplusul de energie al copilului. Este bine sa va interesati in ce domenii invatatorul respectiv a avut succese deosebite cu elevii (matematica, lb. romana, educatie plastica).
Si revenim iarasi la colaborarea cu gradinita. In multe gradinite, invatatorii claselor a patra vin sa-si prezinte oferta pentru cursurile optionale ce le vor desfasura in anul scolar viitor la clasa intai. Iata inca o ocazie de a-l cunoaste pe viitorul invatator. Comunicarea intre doua persoane se realizeaza mult mai usor cand intre ele exista afinitati, chiar daca diferenta de varsta este mai mare.
Multi parinti doresc pentru copilul lor un invatator „exigent”, crezand ca in felul acesta copilul va invata mai mult. Exigenta exagerata poate avea urmari opuse celor scontate, iar invatarea depinde de mult mai multi factori. Ceea ce simte copilul cand sta in clasa este la fel de important ca ceea ce invata.
Dupa cum se poate observa, alegerea scolii si a invatatorului nu este un lucru tocmai usor.
In viitorul destul de apropiat se preconizeaza evaluarea scolilor si acordarea de puncte pentru fiecare, asa ca va fi mult mai usor de ales o scoala. Sa speram ca si criteriile dupa care vor fi evaluate vor fi obiective, astfel incat clasamentul sa fie real.
1 comentariu