Traim intr-o era a tehnologiei, fel si fel de aparate ne usureaza munca, ne ajuta sa facem noi descoperiri, sa comunicam cu semenii nostri, sa ne delectam, sa ne verificam si sa ne pastram sanatatea. Dar, probabil ca nici un alt instrument de lucru nu a intrat atat de rapid in viata noastra, asa cum a facut-o calculatorul. El ne este sprijin la locul de munca, cu ajutorul lui aflam tot ce este nou in lume, capatam informatii din orice domeniu dorim, ascultam muzica, ne relaxam, corespondam sau vorbim cu prietenii. Calculatorul a ajuns sa reprezinte legatura noastra cu lumea.
Ca orice lucru, folosirea calculatorului are atat avantaje, cat si dezavantaje. Daca noi, adultii, avem capacitatea de a discerne si de a lua doar ce este bun, nu acelasi lucru se poate spune si despre copii.
Chiar de la varste foarte mici, sub un an, copilul urmareste cu multa atentie ecranul televizorului sau al calculatorului, datorita imaginilor colorate care se succed. Ii atrage miscarea, sunetul, culoarea, chiar daca nu inteleg nimic. Specialistii spun ca nu este bine sa supunem copilul foarte mic la astfel de vizionari, deoarece este obositor si daunator ochilor. Odata cu trecerea timpului, copilul incepe sa inteleaga din ce in ce mai mult ce se petrece in jurul lui. Daca parintii folosesc calculatorul si copilul va dori sa faca acest lucru. Asa ca incepe sa se joace cu tastatura, cu mouse-ul, sa traseze linii, iar mai tarziu sa coloreze, sa deschida diferite programe. Varsta la care poate sa faca aceste lucruri depinde de la un copil la altul. Folosirea calculatorului nu este daunatoare, dar trebuie facuta cu prudenta, mai ales daca ne referim la timpul pe care copilul il petrece in fata acestuia.
Folosit cu masura, calculatorul ne este un bun prieten. Iata cateva din avantajele utilizarii calculatorului de catre copil:
– invata sa caute si sa utilizeze informatia, folosind mai multe surse;
– isi imbogateste cunostintele cu informatii din domenii variate;
– cele mai multe jocuri dezvolta viteza de reactie, gandirea logica, spiritul competitiv;
– poate invata prin joc ( deci intr-un mod placut si accesibil ) culorile, cifrele, literele, figurile si formele geometrice etc.;
– invata sa foloseasca un instrument pe care il va folosi in anii urmatori, la viitoarea slujba si fara de care ar avea un handicap fata de colegii de generatie.
Folosirea calculatorului in mod nerational are si dezavantaje:
– pozitia in fata calculatorului poate duce la deformari ale coloanei vertebrale;
– isi neglijeaza temele;
– lipsa de miscare duce la obezitate;
– poate intra in contact cu persoane necunoscute, periculoase;
– poate viziona materiale cu scene violente sau interzise minorilor;
– i se poate forma deprinderea de a lua totul „de-a gata” ( referate, lucrari );
– nu mai este atras de lectura;
– tendinta de a folosi in conversatiile cu prietenii forme si formulari care nu au nimic comun cu limba romana; tendinta de a accepta greselile de scriere; „inventarea” unor noi reguli de scriere, care il pot deruta in scrierea corecta;
– se pare ca unii copii devin mai putin sociabili;
– dependenta de calculator;
Pe de alta parte nu putem renunta la utilizarea calculatorului pentru ca este la fel de necesar ca scrisul si cititul. Putem in schimb, sa luam unele masuri, astfel incat sa inlaturam eventualele dezavantaje.
Prima si cea mai importanta este aceea a respectarii unui program, copilul sa stie clar cat timp are voie sa foloseasca in fiecare zi calculatorul. Pentru scolarul mic o ora este suficienta. Este bine sa atentionam copilul cu propozitii de genul ” Mai ai 10 minute si va trebui sa inchizi calculatorul.” si nu cu „Acum, imediat inchizi calculatorul!” . In cel de-al doilea caz, daca copilul tocmai a descoperit ceva nou sau este aproape de a trece de la un nivel la altul al unui joc, cu siguranta va opune rezistenta. Parintii trebuie sa fie foarte fermi in respectarea programului.
Este bine sa antrenam copilul si in alte activitati la fel de interesante: sa mergem in parc, la cumparaturi, sa citim sau sa desenam impreuna, sa jucam alte jocuri, sa-i oferim alternative, pentru ca acesta sa inteleaga ca posibilitatile de petrecere a timpului liber sunt multiple.
Vom urmari in permanenta ce face copilul pe calculator, mai ales daca navigheaza pe internet.
Atunci cand are teme de facut si foloseste diferite materiale, referate, ii vom atrage atentia ca acestea nu au valoare daca nu isi aduce si el contributia, ca se poate inspira, culege informatii, iar daca se rezuma doar la copiere, este ca si cum nu si-ar fi facut tema.
Il vom sfatui sa foloseasca corect limba romana, chiar daca se adreseaza unui prieten sau se grabeste.
Exista multe materiale pentru copii, programe speciale, este bine sa ne informam inainte de a le cumpara. Sa parcurgem noul joc achizitionat pentru a vedea ce mesaj transmite copilului (unele jocuri instiga la violenta), sa vedem reclamele care il insotesc.
Parerile specialistilor sunt diferite. Unii sunt impotriva utilizarii calculatorului de catre copiii de varsta mica, sustinand ideea ca acestia trebuie mai intai sa intre in contact direct cu realitatea, sa faca deosebirea intre realitate si imaginea realitatii. Cei mai multi considera ca, folosit in mod rational, controlat, calculatorul reprezinta un instrument pe care copilul il poate stapani, fiindu-i in acelasi timp de un real folos in formarea sa.
2 comentarii