Pentru cei mici timpul nu are aceeași însemnătate sau valoare ca pentru adulți. De aceea lor le este greu să înțeleagă ce înseamnă 10min sau o zi, nu fac diferența dintre ieri și mâine etc. Când însă încep să crească, putem să-i ajutăm să înțeleagă nu doar valoarea timpului ci și cum să și-l organizeze cum trebuie.
O prietenă a mea are două fete gemene. Una termină lecțiile imediat, finalizează tot ce începe, este gata cu îmbrăcatul și alte activități la timp, cealaltă este opusul: începe mai multe lucruri deodată, sare de la una la alta, întârzie mereu, este ușor distrasă atunci când face ceva, stă de vorbă sau la joacă și uită să vină în casă. Copiii pot avea caractere diferite, chiar dacă sunt frați sau gemeni chiar, ca în cazul fetelor prietenei mele. Asta nu înseamnă că cei care sunt mai puțin organizați nu pot să fie ajutați să dezvolte această parte a lor.
Un copil poate fi dezorganizat din cauză că:
- este prea mic să înțeleagă timpul, să aprecieze cât pot lua anumite activități
- este ca și caracter orientat pe oameni si nu pe sarcini
- nu a avut un exemplu bun în familie: nu are stabilit un program fix de culcare-trezire, de masă, de teme, etc. Lucrurile se desfășoară acolo alandala și așa crește și el.
- suferă de un deficit de atenție, de învățare, este hiperactiv sau are alte probleme psiho-emoționale care îl fac să nu se poată concentra pe o sarcină sau să adopte cu greutate un program
- atenția lor este captată de altceva – jocuri pe tabletă, desene pe computer sau TV, în cazul adolescenților mesaje, preocuparea pentru cum arată, influența prietenilor și altele. De obicei aceste schimbări apar brusc, în trecut au fost mai organizați, s-au încadrat într-o rutină și acum sunt altfel.
- nu au fost educați să se auto-organizeze
Cum să îi ajuți să își organizeze bine timpul:
- încă din primii ani, crează pentru ei o rutină fixă: somn, mese, timp de joacă, ieșiri etc
- după 3-4 ani poți începe să le faci un program vizual cu ceea ce au de făcut : folosește ilustrații, un ceas desenat, un spațiu sau un mod de a marca atunci când au finalizat activitatea
- limitează-le activitățile care îi distrag
- laudă-i și recompensează-i atunci când reușesc să facă ceva la timp (mai ales dacă știi că au o problemă cu asta)
- fă-le liste de sarcini zilnice atunci când mai cresc
- învață-i să își facă zilnic un program și să încerce să aprecieze cât de mult le ia o activitate