Copiii au nevoie de multă încurajare pentru a termina unele activități, pentru că abilitățile, motivația și voința lor nu sunt foarte bine dezvoltate. Ei vor fi buni la joacă și alte mici lucruri care le plac, atractive la vârsta lor, dar vor fi delăsători când este vorba de:
- strângerea jucăriilor după joacă
- așezarea hăinuțelor și lucrurilor personale la loc
- ajutorul părinților la strângerea mesei și la alte treburi casnice
- temele pentru acasă etc
În primul rând o importanță majoră o are continua încurajare verbală a lor.
Laudă-i și spune-le continuu fraze ca:
-Bravo, ai terminat să îți strângi lucrurile foarte repede!
-E foarte bine, continuă!
-Mai ai puțin și termini!
-Mă bucur mult că ți-ai pus jucăriile la loc, sunt foarte mândră de tine!
-Uite, ai reușit singur să îți pui hainuțele în dulap, bravo!!!!
-Mulțumesc că m-ai ajutat să strâng masa!
-Ești un copil mare acum, ți-ai terminat singur tema!
-Pentru că ți-ai făcut temele la timp, ai acum mai mult timp să te joci.
-Uite, te ajut, și o să termini treaba repede.
-Te descurci minunat la activitatea asta!
-Hai că poți! E ușor!
Alte metode de a-i încuraja să își termine sarcinile:
- Dacă e ceva nou pentru ei sau la care nu se pricep chiar bine, faceți împreună. Nu le va plăcea neapărat acea activitate, dar le va face plăcere că sunteți cu ei.
- Stimulează-i cu mici premii dulci, activități plăcute la terminarea celor mai puțin preferate de ei.
- Fiți exemple pozitive, arătați copiilor că în viață există multe activități care nu ne fac plăcere sau la care nu suntem foarte buni, dar trebuie să le facem. Dacă ei văd că vă ridicați de la masă dar vă este lene să spălați vasele, le tot amânați pe mai târziu, sau începeți treburi dar vă plictisiți și le abandonați, nu le puteți cere lor să fie consecvenți și să finalizeze bine sarcinile personale. Copii învață foarte mult observându-vă așa că oferiți-le lecțiile de viață pe care v-ați dori să le vedeți aplicate la ei.
- Pune-le în program toate activitățile, fă-le o rutină pe care respectați-o cu strictețe: de exemplu după ce se joacă cu un joc, trebuie neapărat să îl strângă și să-l pună la loc înainte de a lua altul; copilul poate privi la TV doar după terminarea temelor; imediat ce se ridică de la masă, trebuie să își pună farfuria în chiuvetă; când își scot uniforma, trebuie să o pună direct pe umeraș în dulap etc.