Tranziția copiilor de la vacanță către școală

0

Chiar dacă ne place sau nu, vacanța se va termina curând și va începe iar școala. Copiii reacționează diferit: unii se bucură, abia așteaptă să își întâlnească colegii, profesorii preferați, alții ar vrea să țină mai mult vacanța, relaxarea, programul mai lejer sau trezitul mai târziu. Ideea este că, indiferent cum se manifestă ei aparent, începerea unui nou an școlar este o provocare, o schimbare și orice ființă din lume trebuie să treacă printr-un proces de adaptare.
Iată cum explică niște părinți experiența cu copiii lor legată de reîntoarcerea la școală.

”Băiatul meu mi-a spus azi că urăște școala și nu vrea să se termine vacanța” Corina T

”Ina s-a bucurat de ghiozdanul nou, rechizite, uniformă, dar când a venit vorba să ne ducem în prima zi, a urlat o oră și cu greu am scos-o din casă. La fel a făcut vreo 2 săptămâni de la începutul școlii de nu mai știam ce să fac. ” Dana

”Raluca e la grupa mare și în anii trecuți nu am avut nici o problemă cu ea să se adapteze la grădi, chiar foarte mică fiind a fost cuminte și nu a plâns după mine. Acum dintr-o dată s-a lipit de mine în stația de autobuz și a început să plângă, să țipe să nu o duc la grădiniță, să o iau cu mine la serviciu. Nici nu știu ce se întâmplă și cum să reacționez. Olga N. 

Toate aceste reacții sunt posibile, nu e nimic anormal și în cele mai multe cazuri sunt trecătoare. Specialiștii vorbesc chiar despre o anxietate a reîntoarcerii la școală și în unele cazuri de simptome care par fizice: dureri de stomac, diaree, vomă, insomnie, refuzul mâncării etc.

Iată ce putem face noi ca părinți pentru a ușura această tranziție spre școală:

  • pregătește-i pentru școală fără însă a le transmite stresul tău – uneori creăm agitație și mai multă anxietate prin ceea ce facem sau spunem. Pregătește ceea ce au nevoie din timp, poți chiar să le arăți unde sunt, cum să le îmbrace, folosească, ia-ți timp destul pentru a nu te lăsa presată de lucruri de făcut. Când te tot plângi că nu sunt gata, că e târziu, nu au mâncat, nu se grăbesc sau începi cu amenințări, certuri, țipete, atunci se poate ca și ei să reacționeze în primele zile tot prin astfel de comportamente.
  • nu râde de ei și nu le spune că nu e normal ce simt atunci când își exprimă teama de a se întoarce la grădiniță ori la școală. Arată-le părțile bune : Vei întâlni iarăși prietenul tău cel mai bun, Veți face iarăși dansuri, Se vor organiza din nou excursii cu clasa etc. Cu cei mai mari discută deschis despre ceea ce îi îngrijorează: Îți este teamă să nu ai din nou probleme cu profesorul de matematică? Nu vrei să mergi pentru că ai colegi care râd de tine? Nu vrei să faci iarăși teme? Desigur nu toate motivele pot fi serioase ori reale, dar trebuie să vorbești cu ei cu răbdare pentru a afla cauza iar discuțiile o să-i și ajute.
  • fă din aceast nou început o aventură frumoasă în care sunt implicați și ei: ia-i cu tine când le cumperi ghiozdan, rechizite, hainele pentru școală. Nu doar ca să îi probezi ci întreabă-i ce le place, ce culori, ce modele. Îi vor ajuta să se proiecteze deja în clasă, să se imagineze folosindu-le. Tot împreună faceți ghiozdanul, așezați-le în rafturi, pregătiți-le pentru ore.
  • ”repetiție” – dacă este posibil, du copilul din timp la școală, grădiniță, mai ales dacă este primul an acolo sau ați schimbat școala. Prezintă-i educatoarea/ învățătoarea, poate și un coleg care locuiește în apropiere. În prima zi încurajează copiii să facă cunoștință unii cu alții. Dacă copilul continuă studiile acolo poate îl ajută să meargă în vizită la un coleg, să le scrie mesaje acestora, să-i sune cu câteva zile înainte de a începe anul școlar. „Orice oportunitate de expunere, de repetare, de învățare prealabilă îi va ajuta la ceea ce noi numim„ a face față ”, spune Dr. Busman, psiholog pediatru.
  • schimbă-le programul treptat- nu începe cu culcatul la timp și trezitrea dimineață pe data când începe școala ci cu 1-2 săptămâni mai devreme. Trebuie să devină o rutină înainte de a reîncepe orele. De asemenea introdu-le în program și ceva legat de școală pentru a nu fi un mare șoc reluarea temelor sau statul prelungit în bancă: teme care le-au rămas de făcut, să citescă ceva, să coloreze, să facă un mic proiect de lucru manual stând la biroul sau masa de studiu etc.
  • ”pastila minune” – o prietenă avea un băiețel care nu doar că plângea când se pregăteau să îl ducă la grădiniță, ci și acuza dureri ciudate: de burtă, gât, picioare etc. Ideea e că știa cu siguranță că nu e ceva fizic dar nu găsea soluții și de aceea l-a dus la medicul de familie. Aceasta a înțeles că e teama de separare de mama, de familie și a avut o idee inspirată: i-a prescris niște ”pastile minune” din care să ia când simte acele ”dureri” înainte de a merge la grădiniță. Erau simple vitamine pentru copii, dar asta a mers. Copilul a avut toată încrederea în ”tratament”, lua pastiluța roz și mergea la grădiniță fără să-l mai doară nimic. Poți să încerci și tu cu vitamine potrivite vârstei lui. Desigur că asta va funcționa numai la cei foarte mici.
  • unii părinți folosesc anumite recompense pentru copiii împotrivitori când se întorc la școală: Când te întorci îți dau prăjitura ta preferată, mergem în parc, îți cumpăr înghețată, etc. Acestea pot funcționa pentru unii dar sunt cu dus și întors, un copil isteț le-ar putea exploata și atunci comportamnetul recalcitrant s-ar putea prelungi și agrava în loc să dispară odată cu trecerea timpului.
  • vorbește cu copiii despre școală- ce vor învăța, ce activități vor avea acolo, ce va fi nou sau va lipsi față de anul școlar precedent. E important ca ei să fi fost avertizați de unele schimbări în loc să fie șocați sau nemulțumiți de ele. De asemenea îi poți explica ce se așteaptă de la el în acea clasă, în următoatrea perioadă : tip de comportament, îndatoriri, cum să-și trateze colegii etc. Întreabă-i și pe ei la ce se gândesc, ce așteptări au, ce vor să învețe nou etc.
  • nu-i insulta și nu-i compara cu alți colegi sau frați dacă se comportă împotrivitori la întoarcerea la școală
  • alte sfaturi utile – dacă observi că au o perioadă de adaptare dificilă, anunță cadrele didactice care se ocupă de copil ca să știe și să poată, eventual să te contacteze. De asemenea, un comportament de refuz să meargă sau să participe la ore care durează mai mult de câteva zile- maxim 2 săptămâni, trebuie privit cu îngrijorare. Poate este ceva la școală care îi face cu adevărat rău copilului, care îl afectează.


Lasă un comentariu

Ai nevoie de ajutor la teme ?