Inregistrare

Inregistrati-va pentru a beneficia de cunostintele comunitatii, a pune intrebari sau a a raspunde la intrebarilor celorlalti.

Suntem o comunitate care incurajeaza educatia si in care se intalnesc know-how-ul si experienta cu perspective inovative de abordare a problemelor.

Login

Autentificati-va pentru a pune intrebari, a raspunde la intrebarilor celorlalti sau pentru a va conecta cu prietenii.

Resetare parola

V-ati uitat parola ? Introduceti adresa de email si veti primi o noua parola.

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Va rugam explicate, pe scurt, de ce credeti ca aceasta intrebare trebuie raportata.

Motivul pentru care raportezi utilizatorul.

Parenting AniDeȘcoală.ro Latest Articles

Întrebări pe care i le poți adresa copilului pentru a îmbunătăți comunicarea

Întrebări pe care i le poți adresa copilului pentru a îmbunătăți comunicarea

Am întâlnit mulți copii care comunică monosilabic atunci când îi întrebi ceva, sau spun cel mult 3-4 cuvinte. Ei sunt obișnuiți cu întrebări închise de tipul:

Ai mâncat?

Te-ai spălat pe mâini?

Ți-ai făcut patul?

Desigur că la acest tip de întrebări răspunsul poate fi doar ”Da” sau ”Nu”.

Se observă că un copil nu a fost stimulat să comunice atunci când îi pui întrebări întrebări care necesită un răspuns mai elaborat, o explicație ori să își spună părerea. Am întrebat o dată la clasa Ia ce părere au ei despre mâncatul cu mâinile nespălate. Un sfert de clasă a dat din umeri, jumătate a zis că ”e rău”, doar 5-6 copii au mai adăugat câteva cuvinte: ”te poți îmbolnăvi” ”iei microbi” etc.

Problema este că asfel de copii nestimulați să comunice, vor avea probleme de exprimare pe termen lung și vor fi slabi sau mediocri la literatura română sau la alte obicte care cer întocmirea unor referate ori gândire analitică.

Iată cu ce tipuri de întrebări îți poți stimula copilul să comunice:

În loc de …. Folosește….
E bună mâncarea? De ce îți place mâncarea asta?
Ai luat vreo notă azi? Ce ai învățat nou azi la școală?
Este un desen animat frumos, nu-i așa? Ce părere ai despre desenul ăsta animat?
Nu-i adevărat ce spui tu! De ce crezi asta?
Te-ai distrat la petrecerea de ziua de naștere? Îmi poți povesti cum a fost la petrecere? Ce ați făcut?
Iar ai spus cuvântul ăla urât. Nu ți-am spus să nu-l mai zici? Ia spune, ce o să creadă cineva când o să te audă vorbind așa.
Iar ți-ai lovit fratele? E rău! Cum crezi că s-a simțit fratele tău când l-ai lovit?
Nu știi că nu e frumos să minți? De ce ai făcut alegerea asta?
E clar ce ți-am spus? Vrei să repeți ce ți-am explicat eu cu cuvintele tale?
E prietenul tău bun nu-i așa? Poți să îmi spui mai multe despre prietenul tău? Ce îți place la el?
Ai văzut cum ne-am gândit noi să amenajăm camera ta? Cum ți-ar plăcea să fie camera ta?
Ora de gimnastică este mâine? Când este ora ta de gimnastică?
Colega ta stă la blocul vecin? Unde stă colega ta?
De ce nu spui ”te rog” când îmi ceri ceva? Cum trebuie să ceri ceva în mod corespunzător?
Îți plac poveștile cu prințese? Care este povestea ta favorită?
Citește și:   Când 2+1+1+1... fac tot 2 - părintele cu parteneri multipli

În discuțiile de zi cu zi, poți să încurajezi conversația și gândirea critică și analitică a copiilor, punându-le și întrebări ajutătoare care pot începe cu:

  • De ce…?
  • Cum … ?
  • Ce … ?
  • Unde…?
  • Când… ?
  • Care.. ?
  • De ce … ?