Inregistrare

Inregistrati-va pentru a beneficia de cunostintele comunitatii, a pune intrebari sau a a raspunde la intrebarilor celorlalti.

Suntem o comunitate care incurajeaza educatia si in care se intalnesc know-how-ul si experienta cu perspective inovative de abordare a problemelor.

Login

Autentificati-va pentru a pune intrebari, a raspunde la intrebarilor celorlalti sau pentru a va conecta cu prietenii.

Resetare parola

V-ati uitat parola ? Introduceti adresa de email si veti primi o noua parola.

Please briefly explain why you feel this question should be reported.

Va rugam explicate, pe scurt, de ce credeti ca aceasta intrebare trebuie raportata.

Motivul pentru care raportezi utilizatorul.

Parenting AniDeȘcoală.ro Latest Articles

Depresie postpartum – ce este si ce poți să faci

Depresie postpartum – ce este si ce poți să faci

Anxietatea și depresia postnatală sunt afecțiuni comune de sănătate mintală care pot afecta femeile în timpul sarcinii și după naștere.

Depresia postnatală se caracterizează prin:

  • sentimente de tristețe
  • deznădejde
  • lipsă de interes pentru copil
  • anxietatea și depresia postnatală pot afecta, de asemenea, capacitatea mamei de a se lega de copilul ei și de a-și îngriji copilul.

Se estimează că între 10-20% dintre femei suferă de depresie postpartum (PPD) după naștere. Cu toate acestea, numărul real poate fi mai mare, deoarece multe cazuri de PPD rămân nediagnosticate sau neraportate. Studiile au arătat că PPD poate apărea la femei din toate culturile, mediile socioeconomice și nivelurile educaționale. Factori precum antecedentele de probleme de sănătate mintală, stresul, lipsa de sprijin și anumite complicații ale sarcinii pot crește riscul de a dezvolta PPD.

Depresia postpartum poate avea un impact semnificativ asupra legăturii emoționale mamă-bebeluș, făcând dificilă îngrijirea micuțului.

Un studiu pe 14.000 de copii din Statele Unite a constatat că 40% dintre ei nu aveau legături emoționale puternice cu părinții lor. Această lipsă de atașament parental puternic a făcut ca copiii să aibă mai multe șanse de a experimenta probleme comportamentale și educaționale în viață.

Unii părinți simt instantaneu dragoste în momentul în care își văd bebelușii după naștere, în timp ce pentru alții, este nevoie de timp. Dacă ai această problemă, nu trebuie să simți vinovăție. Uneori, poate dura săptămâni – sau chiar luni – pentru a simți un atașament, dar ar trebui să vină cu timpul.

Sufăr de depresie pospartum  -ce pot să fac?

Opțiunile de tratament pentru anxietatea și depresia prenatală și postnatală includ terapie, medicamente și sprijin din partea celor dragi.

  • Terapia cognitiv-comportamentală (TCC) – este un tip de psihoterapie care se bazează pe ideea că gândurile, sentimentele și comportamentele noastre sunt interconectate și că pot contribui la stresul emoțional și psihologic. Scopul CBT este de a ajuta persoanele să identifice și să schimbe aceste gânduri negative și tipare de gândire, care, la rândul lor, le pot îmbunătăți starea de spirit și bunăstarea generală. În timpul CBT, o persoană lucrează cu un terapeut pentru a identifica gândurile și convingerile negative care ar putea cauza suferință. Terapeutul va ajuta apoi persoana să provoace și să schimbe aceste gânduri și o va învăța strategii de adaptare pentru a gestiona emoțiile dificile.
  • Rugăcinea, meditația și ținerea unui jurnal pot fi instrumente utile pentru gestionarea anxietății postpartum, ajutându-vă să vă procesați gândurile și sentimentele legate de experiența postpartum.
  • Medicamentele antidepresive pot fi, de asemenea, utilizate pentru a trata aceste afecțiuni, dacă sunt prescrise de un medic.
  • Activitățile de îngrijire de sine și practicile de mindfulness pot fi, de asemenea, utile în gestionarea anxietății și depresiei prenatale și postnatale. Exemple de activități de îngrijire personală includ exerciții fizice, yoga și somn suficient.
Citește și:   Româncă cu un fibrom gigant dă naștere unui copil sănătos

Pentru mămicile care au greutăți în a dezvolta o legătură emoțională cu copilul nou născut, se recomandă următoarele metode:

Masajul bebelușului
Este o modalitate prin care poți ajuta la asigurarea legăturii dintre tine și copilul tău. Ia-l în brațe, liniștește-l când plânge, masează-l ușor pe spate sau pe burtică. Contactul strâns cu copilul dumneavoastră eliberează oxitocină, „hormonul iubirii” sau „hormonul îmbrățișării”. O creștere a oxitocinei vă face să vă simțiți mai fericită, mai grijulie și mai sensibilă la sentimentele celorlalți și vă permite să recunoașteți mai ușor indiciile nonverbale de la copilul dumneavoastră. S-a demonstrat că masajul bebelușilor scade severitatea simptomelor la mamele cu depresie postpartum. De asemenea relaxează copilul și îl ajută să doarmă mai bine.

Contactul piele pe piele
Indiferent dacă alăptați sau hrăniți bebelușul cu lapte praf, încercați să faceți acest lucru: desfaceți-vă bluza și așezați bebelușul dezbrăcat de haine pe piept.  Dacă aveți o cameră mai răcoroasă, buneți o păturică pe spatele bebelușului pentru a-l menține cald.
Contactul piele pe piele te relaxează atât pe tine, cât și pe copil și îmbunătățește legătura voastră. Beneficii suplimentare: perioade mai lungi  de somn la bebeluși, creșterea în greutate, o dezvoltare mai bună a creierului, scăderea crizelor de plâns și o imunitate mai puternică.

Citește și:   Exerciții pentru a dezvolta vorbirea unui bebeluș

Zâmbetul
Copilul tău îți va zâmbi reflex și îți va oferi primul său zâmbet adevărat între 6 și 12 săptămâni. Cercetările au descoperit că atunci când o mamă își vede copilul zâmbind, zonele creierului ei asociate cu recompensa se luminează. Zonele care sunt stimulate sunt cele care eliberează dopamină și sunt aceleași zone care sunt activate la persoanele dependente de droguri. În esență, să-ți vezi bebelușul zâmbind este similar cu extazul.
Ține-ți copilul la aproximativ 15-20 cm de față – astfel încât să te poată vedea bine și zâmbește-i larg. Vei vedea că îți va răspunde și el.

Cânta-i
Indiferent de cântec, de gamă și dacă ești cel mai bun sau cel mai prost cântăreț din lume, să cânți pentru copilul tău are multe beneficii. Interacțiunea cu copilul tău prin cântec este la fel de eficientă ca și citirea unei cărți sau jocul cu jucării și este mai eficientă ca ascultarea unor melodii înregistrate.
Cântându-i bebelușului tău nu numai că îi oferă stimularea senzorială de care are nevoie pentru a-și concentra atenția, ci oferă și o distragere a atenției pentru tine de la gândurile negative asociate cu depresia.

Este important ca femeile care se confruntă cu anxietate sau depresie prenatală sau postnatală să caute ajutor cât mai curând posibil. Aceasta include discuția cu un medic, terapeut sau consilier și alăturarea la un grup de sprijin.

Nu uitați: anxietatea și depresia postnatală sunt afecțiuni tratabile și, cu tratamentul și sprijinul potrivit, femeile se pot recupera și se pot bucura de aventura maternității.

Lasa un comentariu