Cum să faci față schimbărilor emoționale din sarcina

0

Chiar înainte de a vedea liniuțele apărând pe bețișor, începem să experimentăm un carusel de emoții și sentimente… uneori un adevărat rollercoaster de suișuri și coborâșuri. Ne simțim când faimoasa și curajoasa Wonder Women, când cele mai nefericite ființe de pe pământ.

Dacă în sarcină toate acestea sunt normale și îndreptățite (modificări hormonale, nerăbdarea de a fi părinte etc), în viața reală poate fi greu să te cheme șeful să îți dea niște hârtii și tu să izbucnești în plâns pentru că ți s-a părut stresant să te cheme așa pe nepusă masă. Sau când soțul aruncă hainele murdare pe lângă coș, așa cum de altfel face mai mereu, tu să te faci foc și pară și să începi cea mai tare ceartă din ultimele 12 luni…

Deci cum să facem față schimbărilor de dispoziție atât de frecvente în sarcină?

În primul rând nu te acuza și nu te simți vinovată pentru aceste stări. Oricât de echilibrată ai fi ca persoană, conștientizează că ele sunt normale pentru condiția ta și că vor trece.

Relaxează-te și fă ceea ce îți place. Nu te aglomera cu pregătiri pentru venirea celui mic, nici cu presiunea de a termina lucrurile la muncă. Redescoperă-ți hobby-urile, uita-te la o comedie, ieși cu o prietenă la un chat, răsfață-te cu ce îți face plăcere.

Organizează-ți timpul mai bine. Încearcă să-ți stabilești priorități noi, să incluzi mai mult timp pentru tine, să renunți la ceea ce îți produce de obicei stres. Sarcina are doza ei de stres așa că nu mai ai nevoie de ceva în plus. Odihnește-te mai mult și dormi suficient și chiar ia-ți un scurt concediu dacă lucrurile escaladează.

Încearcă tehnici și metode de calmare– uleiuri esențiale, o baie călduță, parfumată, cu lumânări în jur, ședințe de yoga prenatală, rugăciunea, meditația, tehnica respirației, orice simți că are efect pentru tine. Dacă simptomele se prelungesc sau devin periculoase (depresie, gânduri de suicid, insomnii, anxietate) , poți consulta și un psiholog.

Întărește relația cu partenerul tău petrecând mai mult timp cu el, reasigurându-l că îl iubești și că izbucnirile tale emoționale nu ți-au afectat ceea ce simți pentru el. Dacă v-ați certat sau ai avut o izbucnire despre care îți dai seama după o vreme că a fost nelalocul ei, cere-ți scuze dar… nu promite că nu se va mai întâmpla. Reaprinde flacăra pasiunii dintre voi cu lumânări și decorațiuni romantice, cu o lenjerie nouă sexi și cu noi moduri de a vă bucura unul de altul.

Discută despre ceea ce simți sau experimentezi cu o prietenă, mama, sora, cu oricine te simți mai apropiată. Vorbește cu soțul și lasă-l și pe el să-și exprime frustrările, temerile… în fond el este ținta celor mai multe izbucniri ale noastre.

Păstrează relațiile bune la serviciu. Spune colegilor despre sarcină și pune-i în temă despre schimbările tale emoționale, sfătuindu-i să nu o ia personal când faci sau spui ceva nepotrivit. Dacă ai avut anumite scăpări emoționale, cumpără-le o cafea și cere-ți scuze, mulțumește-le pentru înțelegere. Învață să refuzi cu tact sarcinile în plus sau dacă îți cer ore suplimentare și alte lucruri stresante care nu sunt de obicei în fișa postului tău.

Nu te stresa prea tare despre cum arăți, câte kg ai pus, ce haine nu te mai încap etc. Acestea adâncesc stările de dezechilibru emoțional și pot duce la depresie.

La majoritatea gravidelor variațiile emoționale țin doar 2-4 săptămâni, în primul trimestru de sarcină, se ameliorează în trimestrul 2 și pot să reapară aproape de termen. 10% dintre gravide pot prezenta depresie în sarcină. Cere ajutorul specialiștilor pentru dezechilibre foarte mari deoarece pot afecta fătul și mări riscul de depresie postnatală.


Lasă un comentariu