Mănâncă sănătos de sărbători

0

Pentru românii cărora le place bucătăria tradițională, este aproape un pleonasm expresia ”mâncare sănătoasă” în preajma sărbătorilor de iarnă. Pentru că atunci consumăm de-a valma cârnați, fripturi, răcituri, tobă, sarmale, plăcinte, tochituri, dulciuri și lista poate continua.
Medicii atenționează mai ales familiile care au copii afectați de obezitate, că această perioadă a anului poate pune serios kilograme în plus pe cântar și de aceea trebuie să alegem variante și combinații sănătoase pentru festinul nostru de sărbători.

Iată câteva idei utile:

  • păstrează un program strict al meselor și nu lăsa dulciuri la îndemâna copiilor să ronțăie între mese. În schimb poți pune pe platouri fructe pe care le pot consuma oricând
  • dacă au primit dulciuri în cadouri și știi că nu se pot abține, este bine să le pui într-un loc sigur și să le dai treptat, după masă
  • nu cumpăra băuturi din comerț pentru ei pentru că majoritatea sunt pline de zahăr și chimicale, mai bine pregătește în casă sucuri proaspete de fructe
  • evitați pe cât posibil amestecurile de alimente sub forma a mai multor feluri de mâncare sau în cadrul aceleiași mâncări: de exemplu la o friptură sau alte preparate din carne, evitați garniturile grele (cartofi, paste, orez) și folosiți o salată, roșii sau dovlecei la cuptor sau cele pregătite din cereale integrale. Sarmalele cu mămăligă și smântână sunt un exemplu clasic de amestecuri cu foarte multe calorii. La fel cârnații cu ou prăjit, supele cu carne la care se adaogă smântână etc. Redu cantitatea de pâine dată copiilor cu probleme la 2-3 felii pe zi și folosește pâine integrală.
  • separați grăsimea din carnea folosită la gătit
Citește și:   Cum reduci zahărul din alimentația copilului

  • evitați pregătirea alimentelor prin prăjire și înlocuiți cu prepararea la cuptor, fiert sau pe grătar
  • optați pentru preparatele și produsele gătite în casă și nu pentru cele din comerț sau fast-food, restaurante
  • controlați cu atenție porțiile copiilor, dacă este Crăciun nu înseamnă că pot crește oricât
  • dacă copilul are o dietă prescrisă, sărbătorile nu trebuie să însemne suspendarea ei, starea sănătății lui se poate agrava
  • încurajați-i să facă mișcare- să iasă la săniuș, în parc, în scurte drumeții, la patinaj (majoritatea orașelor au patinuar amenajat în această perioadă)
  • asigură-te că în meniu există suficiente fibre (legume, fructe, ovăz, fasole etc) pentru o digestie corespunzătoare și multe lichide

Lasă un comentariu

Ai nevoie de ajutor la teme ?