Cum se evaluează inteligența emoțională la copii

0

În ultima perioadă de vorbește tot mai mult despre inteligență, nu doar în sensul ei clasic (coeficient de inteligență, performanțe mintale etc) ci și despre INTELIGENȚA EMOȚIONALĂ.  Aceasta se referă la abilitatea unui copil de a se conecta emoțional la lumea din jurul lui și implică înțelegerea și exprimarea sentimentelor personale, dar și înțelegerea emoțiilor și trăirilor celorlalți.

Deși pare o nouă descoperire a psihologilor, în realitate termenul se referă la ceva foarte practic, cu mult impact în viitorul celor mici. Se consideră că o persoană cu o inteligență emoțională bine dezvoltată încă din copilărie, va fi un viitor lider sau o persoană puternică, de succes.

Fie că ești un specialist sau nu, poți evalua inteligența emoțională a unui copil după următorii parametri:

NIVELUI DE AUTOCUNOAȘTERE = CÂT DE BINE ÎȘI ÎNŢELEGE COPILUL PROPRIILE EMOŢII ŞI CAUZELE ACESTORA
Poți verifica această abilitate întrebând un copil, la nivelul lui, lucruri ca:
– Cum te-a făcut să te simți D. care a refuzat să se joace cu tine?
– Cum crezi că se simte sora ta acum când ai împins-o?
– Cum crezi că se simte mami când tu nu o asculți?
Copilul va ști să numească acele sentimente (trist, furios, supărat sau revoltat), poate recunoşte efectele, emoțiile și cauzele lor.

Citește și:   Despre inteligenţa emoţională ( I )

GRADUL DE AUTOCONTROL – ÎN CE MOD ÎȘI GESTIONEAZĂ COPILUL PROPRIILE EMOȚII
Este cumva simplu să observi cum reacționează copilul tău atunci când e supărat, când nu obține ceea ce dorește, când e bucuros etc. Faptul că își exprimă o varietate largă de emoții este un plus, dar dacă și le poate adapta la context, situație, la persoana din fața lui, este ideal. Vei ști la ce anume să lucrezi cu el. Dacă, de exemplu, cu tine ascultă să meargă la culcare dar când e lăsat cu bona, bunicii ori cu alte persoane se manifestă zgomotos, cu plânsete și dezacord, atunci trebuie învățat autocontrolul și în raport cu persoanele care nu-i sunt foarte apropiate.

OBSERVĂ-I MOTIVAŢIA = DORINŢA DE A DEPUNE EFORT PENTRU A DUCE LA ÎNDEPLINIRE OBIECTIVE
Un copil cu o motivație slabă va lăsa mereu lucrurile neterminate, își va pierde ușor răbdarea, va inventa scuze, va trebui ca alții să facă eforturi să-l urnească din loc sau să-l ajute să îndeplinească ceva. Unii copii pot fi motivați doar într-un anumit domeniu, care le face lor plăcere (joacă, sport, lucru manual etc). Dar un copil cu o motivație puternică își va păstra motivația chiar și atunci când aceasta îi produce un disconfort personal (-Simt durere după antrenamentele la fotbal dar rezist și merg în continuare pentru că vreau să devin fotbalist!).

Citește și:   Cum descifrezi şi înţelegi comportamentul copilului

ANALIZEAZĂ-I EMPATIA= CAPACITATEA DE A ÎNȚELEGE EMOȚIILE CELOR DIN JUR
Copilul are o ceartă cu un prieten de la locul de joacă și este supărat. Poate el înţelege că prietenul regretă, poate vorbi calm, îl poate el ierta și apoi continua joaca împreună?
Când un frățior sau un copil mai mic plânge, poate el să-i împrumute/ dea jucăria sa pentru a-l alina?

ESTE UN COPIL SOCIABIL? = CREAZĂ UȘOR RELAŢII CU CEI DIN JUR? COLABOREAZĂ PENTRU A OBŢINE REZULTATELE DORITE ?
Poți observa cum se raportează la persoane și la situații noi. Își face ușor prieteni printre copii? Comunică liber cu cei de seama lui și cu adulți? Se integrează fără probleme în grupuri pentru jocuri sau alte activități? Este conștient de avantajele sau dezavantajele unui anturaj? Poate face diferența dintre o persoană cu intenții bune și una care ar putea să-i facă rău și să ia decizia să stea departe de ea?


Lasă un comentariu

Ai nevoie de ajutor la teme ?