Secrete pentru a-ți învăța copilul să scrie

0

Mulți copii au astăzi probleme când ajung la grădiniță în perioada când se începe practicarea scrierii cifrelor sau literelor și, mai târziu la școală. Unii învață să scrie dar foarte dezordonat și uneori așa le rămâne scrisul multă vreme.
În afară de abilitatea de a memora denumirea și forma semnului respectiv, mai târziu de a silabisi corect un cuvânt și de a forma propoziții, scrierea este ceva pur fizic, mecanic, care depinde de mușchi și de capacitatea de coordonare a mâinii (și mână-ochi).

La copiii mici această coordonare nu vine natural, trebuie formată. Multe dintre activitățile pe care educatorii le fac la grădiniță sunt menite să pregătească asta, dar noi, părinții trebuie să le continuăm acasă.

Iată care sunt pașii ce trebuiesc urmăriți:

1.Întărirea musculaturii mâinii

Multe dintre problemele de scriere în primii ani de școală vin din faptul că școlarii au mușchii mâinii folosite la scris foarte slabi și le este greu să țină strâns creionul și să-l coordoneze acolo unde vor. De aceea primul pas este să începem când copiii sunt foarte mici, chiar de la 3-4 ani, să facem cu ei mici jocuri și activități care să le dezvolte acești mușchi. Iată câteva exemple:

  • modelarea cu plastilină- indiferent dacă le iese vre-un obiect sau nu, trebuie să practice mereu asta; copiii sunt de asemenea foarte atrași atunci când văd pe mama făcând aluat pentru prăjituri sau tăieței – li se poate da și lor să modeleze ceva lângă noi cu o mână de aluat.
  • lasă-l să măzgălească- multe mame sunt îngrozite când micuții lor iau în mână o cariocă sau ceva de scris, pentru că acestea pot ajunge ușor pe haine, pe pereți și în cele mai neașteptae și nedorite locuri. Dar un copil trebuie să înceapă să măzgălească încă de la 2-3 ani pentru a li se întări musculatura palmelor. La început au nevoie de creioane groase, pentru că le pot apuca mai bine. Folosește pagini mari și condu-le mânuța ca să vadă cum se folosesc pentru a face semne. Nu contează ce vor face ei la început, nu uita că scopul la vârsta lor nu e să facă picturi de Picaso ci să își exerseze apucarea și strângrea obiectului de scris. Mai târziu, poate începe să folosească și creioane mai mici. O tablă, un perete pe care ei pot colora așezate în camera lor, pot fi iarăși de mult folos.
  • tăiatul hârtiei cu un foarfece din plastic, sigur pentru ei, este o altă activitate care le va întări mușchii mâinii
  • sortarea unor obiecte mici (monezi, bile, jucării mici etc) în cutii, borcane, este iarăși o modalitate de antrena mușchii mâinii apucând și dându-le drumul
  • la locul de joacă, încurajați-l să se prindă de o bară și să să se balanseze, învățați-l să țină și să arunce mingi de dimensiuni mici, cât palma lui
  • folosiți cântece și poezii care duc la încălzirea și întărirea mușchilor mâinii – la orice cântecel de copii se pot inventa mișcări ale brațelor și palmelor: bătăi din palme, mișcări ale degetelor, ale pumnilor etc. Poți folosi cântecele de copii de pe youtube, DVDuri cu muzică de copii sau le poți cânta tu mici cântecele, recita versuri și să le arăți mișcările.
Citește și:   Ce faci când copilul refuză să îşi facă temele

O mămică a trimis pe un forum următoarea poezie utilă în acest sens:

1. Bate palmele ușor,
Bate palmele de zor!
Unu, doi,trei!
Unu, doi, trei!2. Eu strâng pumnii și-i desfac
Degetelor fac pe plac.
Unu-doi, unu-doi,
Toți suntem acum vioi!3. La pian acum cântăm,
Liniște, să ascultăm:
Plic-plac, plic-plac,
Melodiile îmi plac!

4. Plouă ușor. Să auzim!
Cu vârful degetelor banca lovim.
Plouă mai tare. Ploaia tot vine,
Lovim cu degetele bine.5.Cad pietricele pe trotuare,
Să ciocănim și noi mai tare.
Tună departe, tună acum,
Batem cu pumnii: Bum-bum! Bum-bum!

6.Vreme frumoasă s-a făcut,
Un curcubeu a apărut.
Noi brațele ușor rotim
Și norii îi gonim.

nela_acatrinei

2. Creșterea coordonării mâinilor

Niște mușchi buni, fără abilitatea de a-i coordona corespunzător, sunt de puțin ajutor. Coordonarea mână-ochi trebuie formată de la vârse foarte mici.

  • jucăriile care încurajează interacțiunea sunt utile încă de când sunt bebeluși (cu butoane pe care să apese ei, care trebuiesc strânse sau lovite să scoată sunete etc)
  • jocurile de sortat obiecte pe culori, mărimi etc
  • jocuri de introdus obiecte prin găuri, de pus pe un suport
  • înșiruire mărgele, macaroane pe ață
  • coloratul în interiorul liniilor
  • aruncatul unor mingi sau obiecte mici în coșuri, cutii, jocurile tip popice
  • lego și alte jucării de îmbinat și construit
  • scrierea sau desenarea cu linii sau puncte ajutătoare
Citește și:   Când este copilul pregătit să meargă singur la şcoală

3. Pregătește-l pentru scris

Este împortant să-i arătăm cum să țină instrumentul de scris cu mâna ca să-l coordoneze mai ușor. De asemenea care este postura corectă la scris, unde să țină mâna cealaltă cu care nu scrie, cum să sprijine foaia sau caietul să nu se deplaseze, cât de mult să apese pe instrumentul de scris etc.

4. Încurajează practic scrierea

Formează-i mentalitatea încă de la o vârstă fragedă că scrierea nu este ceva ce trebuie să se desfășoare doar la școală. Include în programul lui zilnic un timp pentru exerciții de scriere, de colorat.
Printează foi de colorat sau cu puncte ajutătoare și învață-l cum să le coloreze, cum să scrie pe ele. Îi poți arăta tu, îi poți purta mânuța, ca să învețe practic cum să facă ceva ce încă nu a experimentat. Mulți părinți își pierd repede răbdarea, le arată o dată- de două ori și apoi se așteaptă ca cel mic să știe să facă singur. Dar pentru ei repetiția de zeci, sute de ori este secretul învățării.
Laudă-l și încurajează-l pentru orice măzgălitură și pentru orice evoluție în acest sens, chiar dacă nu e ceea ce îți dorești tu. Rabdare, răbdare și iar răbdare cu ei, este un supra-secret.

Distribuie:

Lasă un comentariu