Cum să-ți înveți copilul să citească

0

Aceste activități pot fi făcute cu copilul acasă în sprijinul învățării alfabetului și cititului.

Pasul 1: Activități pregătitoare

Există activități care nu par direct legate de citire, dar pot pregăti un copil să învețe literele.
Căutați și încurajați următoarele:

  • conștientizarea cu privire la cuvintele imprimate pe etichete, ambalaje, indicatoare, firme etc. Copiii pot ști că un semn spune „McDonald’s” înainte de a putea citi efectiv literele.
  • jocuri de manipulare a sunetelor- poți folosi cântecele, expresii și poezii cu sunete ale animalelor, pronunțarea cuvintelor pe silabe etc
  • conștientizarea rimei
  • concepte despre tipărit – Știe copilul cum să mânuiască o carte, să dea paginile din față în spate? Au observat că există rânduri scrise în aceeași direcție? Pe măsură ce îi citești, indică cuvintele cu degetul, astfel încât să te poată vedea că citești de la stânga la dreapta.
  • să facă diferența între diverse sunete – de exemplu învață-l „Fănică face fasole fără foc…. ” și explică-i că încep cu același sunet.

Când un copil demonstrează aceste comportamente și abilități, poate fi gata să învețe să citească. Dacă nu, intodu activități de acest gen în rutina ta zilnică pentru a-l ajuta. Continuă să-i citești cu voce tare, cât mai des. Dacă vede că cititul este o experiență plăcută ascultându-te cum îi citești, va fi motivat să învețe singur abilitatea.

Pasul 2: Învățarea literelor

Evident că asta urmează, nu ?! Dar s-ar putea să fii surprins să afli aceste lucruri despre metode:

Citește și:   Cat trebuie sa cantareasca ghiozdanul elevului din ciclul primar

Literele nu trebuie învățate în ordine alfabetică. Gândiți-vă: dacă îi învățați literele a, m, t și p, copilul poate începe să citească câteva cuvinte simple imediat și este atât de interesant pentru ei (mama, tata, papa)! Evoluția rapidă de acest gen îi ține pe copii motivați!

Stăpânirea unei litere implică două abilități diferite: identificarea vizuală a literei și memorarea sunetului asociat cu ea. Învață-i literele cum se pronunță în cuvinte nu în alfabet (”m” not ”em”, ”c” nu ”ce”).  Printează sau desenează cartonașe  ori pagini cu litere și ceva ce începe cu acea literă. Po să le introduci literele mici și cele mari.

Pune-i să facă activități care să angajeze simțurile pentru a-i ajuta să memoreze litere. Faceți împreună litere din plastilină sau lut, desenează litera cu degetul pe spatele copilului, asociază o mișcare cu sunetul literei, precum săritul și litera I, statul în picioare cu mâinile întinse lateral pentru T etc. Poți folosi și litere din plastic sau magnetice pe care să le aranjeze pe o tăbliță.

O singură expunere nu este suficientă. Trebuie să faci zilnic astfel de activități pentru a-i învăța toate literele și sunetele. Aveți multă răbdare  și nu-i grăbiți.

Pasul 3:Combinarea sunetelor

Trecerea de la cunoașterea literelor unice la citirea cuvintelor înseamnă combinarea sunetelor. Încercați această tehnică:

Arată-i copilului un cuvânt cu 2 sau 3 litere, indicându-i cu degetul literele și pronunțând fiecare sunet. Fă asta din ce în ce mai rapid și leagă cuvântul.  Faceți apoi asta împreună. Pune la final copilul să încerce să o facă singur.

Citește și:   Metode simple prin care îl încurajezi să citească

Sfat:  Folosește la început cuvinte simple. Stai departe de cele în care două-trei sunele se combină pentru a forma un sunet nou, precum cel din „ce”, ”che”, ”ge”, ”ghe”.

Pasul 4: Învață-l cuvinte care sunt folosite des

Cuvinte care sunt de obicei scurte și apar foarte des în text.  Câteva exemple sunt: ​​și, mai, este, dar, am, se, un etc. Este bine să le identifice imediat și să le citescă, îl va ajuta să citească mai repede pe viitor.
Ca activitate îi poți da un ziar sau carte veche și el să identifice și să coloreze peste tot cuvântul scurt pe care vreți să îl învețe.

O altă activitate ar fi ca ei să citească un text simplu și să înlocuiască acel cuvânt cu ceva, de exemplu o bătaie din palme în loc să îl citească atunci când îl întâlnesc.

Pasul 5: Ajută-l să treacă de la silabe la cuvinte mai lungi

Învață-i pe copii că, dacă pot citi cuvântul „da”, atunci pot citi și „dar”, „dat” de exemplu. Sau că silaba ”ma” se poate găsi în construcția multor cuvinte. La fel pot identifica niște cuvinte într-un text cu silaba respectivă și să o sublinieze sau să o coloreze.
Le poți da să citească și liste de cuvinte care sunt asemănătoare, au un grup de litere comun dar diferă o literă: cana, Dana, sana, pana, Jana, nana etc.

 

Lasă un comentariu

Ai nevoie de ajutor la teme ?