Cum să-i faci să evite stresul examenelor

0

Nu toți copiii sau adolescenții reacționează la fel pe perioada examenelor școlare. Unii sunt relaxați, mai puțin concentrați pe învățat și asta poate însemna fie că se simt siguri pe ei și au acumulat materia din timp, fie alte lucruri mai puțin pozitive ca:

  • nu înțeleg importanța școlii sau a examenelor
  • nu au scopuri mari pentru viitorul și viața lor
  • sunt copii neglijați sau de bani gata care nu sunt învățați să câștige ceva prin eforturi proprii
  • au o motivație și o voință slabă
  • au alte preocupări decât învățătura sau lucruri care îi distrag de la asta

La polul opus sunt  reacțiile emoționale extreme: stres, panică, frică, îngrijorare, descurajare, depresie, comportament deviant etc.
Ca și părinte îți cunoști probabil copilul și știi cam care sunt cauzele comportamentului său în această perioadă iar dacă nu, ar trebui să încerci să afli.

Ideea este că puțin stres constructiv și temeri, emoții sunt normale. Pentru toți copii Examenul de capacitate sau Bacalaureatul sunt evenimente unice, rare în viața de elev și nu este ceva ieșit din comun să simtă asta. Dar dacă aceste frici depășesc anumite limite, pot duce fiul/ fiica noastră la ceva mai grav: depresii, anorexie ori bulimie, izolare, blocaje (nu mai pot învăța, nu mai rețin nimic, nu mai vor să învețe), afectarea încrederii și stimei de sine, fluctuaje emoționale, conflicte, abandon școlar.

Datoria noastră este să facem tot posibilul nu doar să-i ajutăm să se pregătească ci și să prevenim ca să ajungă la epuizare.

Citește și:   Cât ar trebui să se implice părinţii în temele copiilor

Iată câteva idei utile:

  1. Îndeamnă-l să își planifice timpul bine și să studieze din timp la materiile de la examen, nu doar în ultimele luni/ săptămâni
  2. Ajută-l să se deconecteze de stres, să ia pauze plăcute pentru mers la un film, o plimbare în parc, o ieșire cu familia, un weekend liber etc
  3. Evitați să vă panicați și să puneți presiune negativă pe ei. Vorbesc aici nu de îndemnurile și încurajările obișnuite de a se pregăti, ci de fraze sau presiune ca: îi interzici orice altă activitate decât învățatul; îl ameninți că dacă nu va lua examenul se va întâmpla ceva rău; îl faci ”prost”, îl compari cu alți colegi, frați sau prieteni; țipi la el și creezi o atmosferă conflictuală în casă; îl obligi să meargă la pregătire; comunici așteptări mult peste nivelul lui (”trebuie să iei neaparat nota 10!” ”dacă nu intri la liceul cu profil de informatică, nu ești bun de nimic!”)
  4. Va avea un efect mai bun încurajarea pozitivă, comunicați-le că ei sunt mai importanți decât rezultatele, că îi iubiți și sunt copiii dvs chiar dacă nu sunt în top, că este bine să se străduiască, să încerce, că eforturile sunt importante pentru un rezultat bun dar că nu trebuie să-și distrugă sănătatea sau relațiile cu familia, prietenii… Lăudați-le și recompensațile eforturile, dar nu condiționat ( de genul ”îți cumpăr mașină dacă iei Bacul”), ci să vă simtă alături și să fie siguri că nu-i iubiți condiționat, că nu vor fi o dezamăgire pentru familie cu un eventual eșec. Lăsați-i să vă povestească dacă sunt stresați, dacă nu înțeleg ceva la un obiect, să își exprime frustrările, emoțiile, dezamăgirile. Unii copii spun asta prietenilor, alții însă se închid în ei și nu au cu cine să comunice. Uneori nu trebuie să le spui nimic, în nici un caz că nu e bine să aibă astfel de sentimente. Doar fii acolo să-i asculți, să se descarce, încurajează-l simplu: ”Da, te înțeleg” ”E normal să simți asta” ”Știu că e greu pentru tine și e o perioadă stresantă”
  5. Păstrează o atmosferă relaxantă în casă pe perioada examenelor, ajutați-i să vadă aceste teste ca pe ceva obișnuit, care face parte din viață (vor mai întâlni probabil multe lucruri în viață care le vor testa emoțiile, caracterul, cunoștințele, rezistența etc). Nu uitați că nota la examen nu va conta dacă nu l-am învățat să fie puternic, să aibă atitudini corecte, încredere în sine, să știe să piardă și să câștige, să nu se lase distrus de eșecuri ci să învețe din ele.
  6. Alimentația corespunzătoare și somnul suficient trebuie să fie prioritare în această perioadă a examenelor și preocuparea noastră principală ca și părinți. Suplimentați meniul nu doar cu dulciuri sau ce le place lor ci și cu fructe, legume din abundență, suplimente cu vitamine, sucuri proaspete. În video de mai jos veți afla ce alimente și meniuri sunt cele mai bune pentru memorie și buna funcționare a creierului:
Citește și:   Învățare distractivă cu mijloace media


Lasă un comentariu