Cum comunici copilului că timpul de desene s-a terminat

0

”Bună mămici
Am un băiețel de 3 ani și o fetiță de aproape 5. Le plac desenele animate, ca oricăror copii de seama lor. Problema e că au fost vacanța toată la bunici unde televizorul a mers non-stop pe canale cu animații. Nu au avut nici un fel de restricții. Eu acasă nu vreau în nici un caz așa ceva, mai ales că fata merge la grădiniță și îi văd că nu au interes pentru nimic altceva ce nu se întâmplă pe ecran. Nu se mai joacă nici cu jucăriile lor, nu mai au răbdare să asculte povești, stau ca hipnotizați acolo, nici nu-mi răspund când vorbesc cu ei. Am încercat să le fac un program de Tv, o oră maxim, după somnul de amiază. Dar de fiecare dată când le opresc televizorul încep plânsete și țipete care pot dura și mai mult de o oră. Fata se trântește pe jos, dă cu capul de dușumea numai ca să poată plânge, aruncă jucăriile peste tot cu nervi și tot arsenalul de intimidări și încercări de a obține ceea ce vor. Ce să fac? Cum să-i pot face să înțeleagă la vârsta lor că este ceva dăunător?”

Această mămică cere altora părerea despre o problemă comună a copiilor de vârsta celor pe care îi are. Spre surprinderea mea, au existat și mămici care i-au dat sfaturi de genul:
”Lasă-i dragă să se uite mai mult, că doar nu le face rău”
sau
”Și la noi merge televizorul cu desene tot timpul și nu văd să-i afecteze. Sunt pentru vârsta lor. Le pun mai ales când gătesc sau sunt ocupată pentru că e mai sigur să-i știu ocupați cu ceva.”

Dincolo de această ”inestimabilă înțelepciune populară”, specialiștii nu recomandă mai mult de 2h de ecrane (inclusiv tablete, console de jocuri, telefoane) copiilor sub 5 ani deoarece acestea pot aduce serioase probleme celor mici: probleme de vedere, probleme de somn, de concentrare, de alimentație, întârziere în dezvoltare, limbaj redus. Și ei dar și copiii mai mari pot ajunge la dependență, rezultate scăzute la școală și autism virtual.

Citește și:   Cum să vorbești cu copilul despre moarte

Și iată și câteva recomandări despre cum ar trebui să procedăm pentru a reduce timpul petrecut pe ecrane și a comunica faptul că timpul de desene (sau de jocuri, de folosire a dispozitivului respectiv) s-a terminat:

  • stabilește un program clar de folosire a dispozitivelor și nu-i lăsa să se abată de la el; copiii mici nu au noțiunea timpului așa că îi poți ajuta arătându-le limbile ceasului, amintindu-le din când în când câte minute au mai rămas, creând un program cu ilustrații afișat din care să înțeleagă ce urmează
  • nu folosi tabletele, televizorul, telefoanele ca mijloc de a-i calma sau ține ocupați; poți să le iei la drum cărți de colorat și alte jucărioare în loc de tablete cu desene
  • nu le cumpăra tablete sau telefoane personale până la 10 ani
  • fii ferm/ă atunci când le comunici că e timpul să le lase; nu te lăsa șantajat sau înduplecat de rugămințile lor de a prelungi timpul petrecut cu aceste dispozitive indiferent de ce metode încearcă ei
  • asigură-te că toți din casă respectă regulile legate de ecrane, copiii sunt experți în a găsi persoane mai indulgente care să le permită să depășească timpul stabilit
  • dacă sunt mai mari le poți comunica la nivelul lor și ce efecte negative pot avea acestea asupra lor, folosite prelungit
  • fii un exemplu și nu folosi excesiv dispozitivele în prezența lor
  • comunicați bunicilor, bonei sau lucrătorilor de la creșă că nu doriți un copil dependent de dispozitive și că vreți ca acest timp să fie redus
  • nu lăsați televizoarele deschise în preajma celor mici. Chiar dacă nu sunt desene ci știri, filme etc, veți observa că îi vor capta imediat și au aceleași efecte negative
  • faceți un obicei în familie să aveți perioade sau zile fără dispozitive, în weekend de exemplu; înlocuiți-le cu activități în aer liber, sportive, creative etc.

Lasă un comentariu

Ai nevoie de ajutor la teme ?