Ce ar trebui un copil de un an să poată să facă

0

Uneori părinții văd la TV sau pe internet bebeluși care la 1 an vorbesc, cunosc literele, aleargă, fac chiar un sport și atunci se simt descurajați, se gândesc ce e rău cu bebelușul lor, de ce este așa de în urmă. Totuși când vrei să știi stadiul de dezvoltare al unui copil, te uiți la ce pot să facă în medie cei de vârsta lui, nu la situațiile ieșite din comun.

Iată ce spun specialiștii că un copil de un an ar trebui să poată să facă

În primul rând și studiile de specialitate admit că fiecare copil are ritmul lui și că este perfect normal ca unii dintre copii să dezvolte unele dintre aceste abilități și cu 2-4 luni mai târziu.
1. Dezvoltare fizică/ motorie

  • bebelușul tău va putea să stea în fund
  • se va agăța de piese de mobilier pentru a se ridica și a sta în picioare
  • merge în brânci, se rostogolește
  • unii copii fac primii pași nesusținuți
  • poate să prindă obiecte (deocamdată cu două degete), să le dea din mână în mână, este capabil să introducă și să scoată obiecte din containere
  • va putea efectua anumite activități funcționale precum ținerea unei linguri, băutul din cană, sprijinul biberonului, mușcă singur din bucățele date în mânuță
  • bate din palme
  • se joacă cu jucăriile, cu diverse obiecte din casă
  • folosește mâinile cu mai multă precizie apăsând butoane, clape de la jucării, lovind obiecte care fac zgomot
  • consumă mai multe alimente solide
  • cei mai mulți și-au triplat până acum greutatea de la naștere
Citește și:   Diareea la bebeluși nu este ceva ce trebuie să treci cu vederea!

2. Dezvoltare verbală / comunicare

  • gângurește, rostește câteva cuvinte din una sau chiar două silabe
  • comunică prin sunete sau prin semne ce vrea, ce îi place, ce nu-i place
  • imită sunete, cuvinte
  • zâmbește, râde manifestându-și astfel bucuria
  • poate face cum mâna de ”la revedere”
  • ascultă comenzi simple ca: Dă-mi mânuța! Deschide gura! Nu! Da! etc
  • ascultă și privește persoanele care îi vorbesc
  • distinge tonul vocii
  • ridică brațele să fie luat

3. Dezvoltare cognitivă

  • răspunde la numele lui (se întoarce, te privește)
  • recunoaște câteva obiecte și poate arăta spre ele
  • ascultă povești, cântece, privește desene animate și are câteva preferate
  • înțelege sus-jos
  • face multe lucruri repetitiv până îi reușește
  • îi place să exploreze camera și lucrurile din jur
  • încearcă să copie adulții în folosirea unor obiecte: telefon, computer, deschiderea ușii, a robinetului, a dulapurilor etc
  • se recunoaște în oglindă
  • își poate scoate singur căciula, șosetele, încălțămintea
  • a început să înțeleagă legătura cauză-efect

4.Dezvoltare psiho-socială

  • recunoaște câteva persoane (anxios în prezența persoanelor necunoscute)
  • îi plac jocurile cu ceilalți de tip ascunselea, ții-bau, ascunde obiectul, jocuri de rol
  • merge în brațe la cunoscuți
  • arată atașament față de părinți și plânge când ei pleacă
  • se sperie în anumite situații
  • cooperează când îl schimbi
  • a început să-și testeze intenționat părinții folosind plânsul sau alte trucuri să obțină ceea ce vrea

 

Lasă un comentariu

Ai nevoie de ajutor la teme ?